4 maanden door Oost-Afrika week 1 Tanzania

6 augustus 2018 - Someren, Nederland

27  juli 2018. Na een lange dag/nacht in het vliegtuig, hebben we onze auto opgehaald in de stalling in Moshi. Gelukkig staat hij er nog en start hij meteen. Dus de tassen erin gezet en maar direct op pad gegaan. Dit was achteraf niet zo' n goed idee!! Eerst boodschappen gedaan bij zo ongeveer de enige fatsoenlijke supermarkt in heel Tanzania. En toen op weg naar Arusha. Een beetje suf van de lange reis reden we tegen een andere auto aan. Wat erprecies gebeurd is weten we niet, maar we hadden allebei behoorlijk wat schade, maar konden gelukkig nog wel rijden. Samen naar het politiebureau om de schade af te handelen. Wij wilden dit gewoon via onze wa verzeke, maar dat blijkt hier niet zo te werken. Schades worden vaak pas na een half jaar of zo afgewikkeld. Dus die verzekering daar pheb je niet zoveel aan hier. Er moest een inspectierapport worden opgemaakt en de tegenpartij nam genoegen met $ 300. Zo'n schade zou in Nederland al gauw op enkele duizenden euro's uitkomen, dus wij waren allang blij. De volgende dag naar een garage in Arusha voor 4 nieuwe banden. Ook moet het stuur rechtgezet worden na de botsing van gisteren. Zoals altijd in Afrika staan er wel een stuk of wat mensen bij te kijken. Een van hen wil onze koplamp wel repareren en zijn maat bouwt onze nieuwe autoradio in voor $50. En zo gaat er al snel weer een dag voorbij van onze vakantie. De volgende ochtend vertrekken we richting Karatu. Onderweg nog gestopt bij een grote handel in edelstenen, vooral Tanzaniet wordt daar veel bewerkt en verkocht.

30 en 31 juli 2018. Vandaag staat de Ngorongoro krater en Serengeti op het programma. Om in de Serengeti te komen, moet je wel door de Ngorongoro rijden en dus ook entreegeld betalen. We waren al vroeg vertrokken, maar er hing een dichte mist, waardoor we in de Ngorongoro eigenlijk helemaal niks konden zien. Pas in het laatste gedeelte trok de mist op en hadden we mooie uitzichten en zagen we nog wat wild. De weg werd echter steeds slechter: van het type wasbord, met heel grote en diepe ribbels. Echt niet om te rijden; het lijkt wel of heel je auto uit elkaar dendert. Maar er was geen weg meer terug, en dus kwamen we zo bij de toegangspoort van de Serengeti aan. Entree $256 incl. Overnachting op een campsite!! Het park zelf was echt prachtig, en we hebben er ook erg veel wild gezien, zelfs een groep leeuwen midden op de weg, maar de wegen waren wel erg slecht. Daarom besloten we ook niet naar het noordelijk deel te gaan, waar de grote trek zou moeten zijn, maar de kortste weg richting uitgang te nemen. Dit was bij de Nkaabi gate. We zijn nog doorgereden naar Mwanza, waar we konden overnachten in de jachthaven. (Daar lagen 3 motorbootjes), maar we hadden wel een mooie plek aan het water.

1 aug. 2018Door al dat gehobbel over de slechte wegen in Serengeti lekt er olie over het nieuwe linker voorwiel. Dus daar moeten we toch maar weer naar laten kijken. Achter een garage ligt een groot terrein, waar allerlei sleutelaars bezig zijn met auto's. De pakking van de frontnokkelas moest vervangen worden. Dit zou 150.000 Tsh kosten. Toen kwamen daar de rubbers van de stuurstangen nog bij voor 50.000 en nog 4 rubberringen voor 3.000. Toen alles klaar was dachten ze ons af te zetten door 660.000 te vragen inclusief nieuwe olie. Uiteindelijk namen ze toch genoegen met 250.000 en konden we eindelijk vertrekken naar Geita. Daar mochten we camperen op de parkeerplaats van het Kilimanjaro hotel. Nergens campings in de buurt.de volgende dag willen we proberen om tot de grens met Rwanda te rijden, maar de weg er naar toe is zo slecht dat we dat niet kunnen halen. We overnachten 20 kilometer voor de grens weer op de parkeerplaats bij een hotel.

1. Alfred:
    6 augustus 2018
    Een heftig begin maar daarna wel mooie foto's, veel plezier en een veilige reis
  2. Joke Laurens Janse:
    Hallo Jan en Liesbeth,
    Wat leuk dat we jullie kunnen volgen en ons deelgenoot maken van jullie ervaringen. Heb gelijk 'een abonnement genomen'☺ Ik zou vanmorgen mijn bureau en omgeving op gaan ruimen, maar dat moet maar even wachten. Eerst jullie verhaal lezen.
    Ach, een beetje autopech... jullie hebben voor hetere vuren gestaan. Het mooie wild dat jullie daarna hebben gezien, heeft vast veel goed gemaakt! Een heel fijne en veilige reis en graag tot jullie volgende bericht!
  3. Jan en Lies:
    7 augustus 2018
    Leuk om van jullie een reactie te ontvangen. We wisten niet dat jullie nog in het bestand stonden 😃 We willen af en toe wat verhalen en foto’s plaatsen als we WiFi hebben. Dat valt hier niet mee.
  4. Anny en Wim:
    7 augustus 2018
    Hoi Jan en Liesbeth wat jammer dat jullie start niet zo leuk was ,maar het reisverslag is mooi. Mooie foto's. Nog veel reisplezier.
    Groetjes vans en Dapper en Noa
  5. Marie-José:
    7 augustus 2018
    Wow wat een start. Maar prachtige foto's, ik geniet er nu al van.
    Voorspoedige reis en veel plezier.
  6. Mary:
    7 augustus 2018
    Leuk om jullie weer te volgen. Prachtige foto's!
  7. Guus Laeven:
    Hoi Lies en Jan,
    Wederom een fantastische ervaring die jullie gaan opdoen. Heel veel plezier. Ik lees met belangstelling jullie reisverslag.
  8. José de Lau:
    7 augustus 2018
    Wat leuk om jullie te mogen volgen, ik vind het wel stoer wat jullie allemaal doen hoor. Wat een bijzondere ervaringen doen jullie op..... om nooit te vergeten. Heel veel plezier .
  9. Peter v.d. Vorst:
    Hallo Jan en Lies,
    Alweer zo'n prachtige avontuurlijke reis. Nog veel reisplezier onderweg. Prachtige foto's van al dat wild.
  10. Petra van den Reek:
    7 augustus 2018
    Beetje dom toch om te gaan rijden met een suffe kop, maar het had allemaal veel slechter kunnen aflopen. Een deukje hoort er bij in Afrika toch? Probeer maar zonder verdere brokken heelhuids thuis te komen en voor onderweg Veel Plezier.
  11. Loes:
    7 augustus 2018
    Fijn om jullie verhalen te lezen pap en mam! En als je mooie edelstenen tegenkomt met een mooie betekenis, dan houd ik me aanbevolen :) Doe voorzichtig! Liefs, Loes
  12. Tosa Verhoeven:
    8 augustus 2018
    Dus jullie gaan ook naar Afrika om garages aan de binnenkant te bekijken ;-) Wat een heerlijke foto's. Jens en Diede hebben net meegekeken. Ze vonden het, net als ik, indrukwekkend. Jens zei wel dat jullie moeten oppassen voor de leeuwen!!!
  13. Adrienne en kees:
    8 augustus 2018
    Hoy jan en liesbeth, zo te lezen geen goeie start, veel oponthoud maar ook genoeg energie om weer verder te trekken. Prachtige foto,s....vooral die charmante zebrakontjes..... We hopen dat het materiële leed geleden is, en er volop tijd komt voor. De mooie dingen in Afrika. Een veilige reis toegewenst.....aan spannng en avontuur zal het. Niet ontbreken. Doeiiii kees en adrienne
  14. Francé en Berry:
    Hoi Lies en Jan,
    Alle pech die je maar kunt krijgen heb je nu wel gehad. Jullie reis gaat verder probleemloos verlopen, zeker weten!
    Geniet er van en plaats vooral veel van die mooie foto’s.
    Groetjes Francé en Berry.
  15. Doreth Berkvens:
    Hoi Jan en Liesbeth
    Dat ziet er allemaal weer prachtig uit. Geniet er van.
    Groetjes Hans en Doreth
  16. Ellen:
    9 augustus 2018
    Hoi. Spannende start dus!!
    Geniet ervan. Groeten Ellen en Willem
  17. Jeanne:
    10 augustus 2018
    Lieve Liesbeth en Jan.
    Heb niet eerder kunnen reageren we hebben 10 dagen een loge nog tot morgen en hebben veel dagtochtjes gemaakt was ook gezellig.Jullie zijn begonnen met wat pech, maar vanaf nu lekker genieten.Wat een mooie foto,s.We horen weer graag van jullie.
  18. Jan en Lies:
    12 augustus 2018
    Dank voor jullie reacties. Leuk om af en toe iets te horen van het thuisfront. Binnenkort een reisverhaal van Rwanda.
  19. Lambert van den Reek:
    17 september 2018
    Goedemorgen reizigers, al even niets van jullie kunnen lezen. Gisteren op de clubmeeting Cees Doggen nog gesproeken. (heeft toen voor jullie neus de Landcruiser bij Ron Oerlemans weggekaapt. Hij heeft tot nu toe alleen maar problemen gehad met de auto. Iedere reis hebben ze wel wat. Nu gaan ze alle elektronica in de opbouw maar vervangen. Jullie 80 met opbouw is dus wel wat beter.
    Geniet verder van jullie reis.
  20. Jan en Lies:
    18 september 2018
    Bij onze auto gaat het ook niet zonder problemen maar het is allemaal op te lossen. Gisteren een lek in de radiator laten maken en de uitlaat vastgezet. Kost je een uurtje of 6 maar voor 50 dollar rijden we weer. De auto heeft het zwaar maar houdt zich prima. We we vlij mee.

Groetjes aan iedereen!!