Soedan

14 oktober 2018 - Khartoum, Soedan

Soedan

Zondag 30sept. Vertrekken we al vroeg omdat we voor de lunchpauze bij de grensovergang met Soedan willen zijn. Daar aangekomen wisselen we onze Ethiopisch birren tegen Soedanese dollars. Je kunt in Soedan, als buitenlander, niet pinnen en niet met credit card betalen. Gelukkig hebben we genoeg Amerikaans dollars om te kunnen wisselen. Op de zwarte markt krijg je voor 1 dollar 45 Soedanese ponden, terwijl je er bij de bank maar 18 krijgt.  Bij de grensovergang gaat het redelijk vlot. Wel moeten we ons ook nog registreren als alien, wat ook weer 44 dollar kost. Ook moeten we nog roadtax betalen; bijna 1 dollar!!
De eerste 70 kilometer rijden we over heel slecht wegdek vol met potholes. Na ongeveer 100 kilometer gaan we van de weg af en zoeken een plekje om te kamperen. We vinden een mooi stil plekje, maar al snel begint het hard te regenen, dus moeten we weer binnen koken. Noedels met een blikje groente, altijd lekker😏. Wildkamperen is in Soedan overal toegestaan; er zijn ook helemaal geen campings, en ook hotels zijn er nauwelijks te vinden. De volgende dag rijden we de hele dag richting Khartoum. Tanken is wel een probleem hier. De diesel is spotgoedkoop, nog geen 10 cent per liter, maar de meeste tankstations hebben geen voorraad. Uiteindelijk lukt het ergens om te tanken. Tegen de avond zoeken we weer ergens een stil plekje op. Een herder komt langs met zijn kudde geiten en komt bij ons zitten. Jammer genoeg kent hij geen Engels, dus kunnen we niet praten. Het is hier wel opvallend dat de meeste mensen geen Engels spreken, best lastig hoor! Onderweg is het maar een saaie bedoening. Je ziet nauwelijks dorpjes of mensen, alleen maar zand en kale vlaktes. Bovendien is het hier echt heet; tussen 35 en 40 graden. ‘S nachts koelt het nauwelijks af.

Dinsdag 2 okt. Komen we aan in Khartoum bij het German Guesthouse. Hier kunnen we kamperen in de straat voor het Guesthouse. Dit is een bekende plek waar veel overlanders komen. We ontmoeten daar ook nog een Belgisch-Nederlands stel die zuidelijk rijden. Het wordt voor ons steeds meer duidelijk, dat we beter niet via Egypte kunnen rijden, ook omdat het carnet niet op onze naam staat. Er is ook een mogelijkheid om de auto via Port Soedan te verschepen. De eigenaar Norbert is heel behulpzaam. Hij wisselt 300 dollars voor ons op de zwarte markt, ( daar krijgen we 13.500 pond voor) brengt ons naar de mall om een simkaart te kopen en heeft voor ons een telefoonnummer van iemand die de overtocht met de boot kan regelen vanuit Port Soedan. De middag brengen we door aan het zwembad en ‘s avonds gaan we met zijn allen uit eten bij een Syrisch restaurant op kosten van Norbert.

Donderdag. De koelkast heeft weer eens kuren, en dat kunnen we natuurlijk niet gebruiken met deze hitte. We hebben van alles geprobeerd, maar niets werkt. Uiteindelijk gaan we maar een nieuwe accu kopen. Ook moeten we weer tanken en staan anderhalf uur in de file voor de benzinepomp. Het is al laat in de middag als we eindelijk kunnen vertrekken. Nog een uurtje rijden en dan zoeken we weer een plekje om te kamperen in de bush. De volgende dag hebben we weer de hele dag gereden. De route naar Port Soedan is vreselijk saai. Er is niets te zien onderweg als zand, dor gras, af en toe een struikje en af en toe een dorpje, af en toe wat geiten of kamelen. Verder rijden hier alleen maar vrachtwagens. Het is te heet om buiten de auto te komen, dus lunchen we achter het stuur. De piramides van Meroe bekijken we ook vanuit de auto, omdat het echt te heet is om daar rond te gaan lopen. We overnachten voor het hek van een petroleummaatschappij waar het erg hard waait, maar wel uit te houden is voor de nacht.

Zaterdag 6 okt. Verder over dezelfde weg naar Port Soedan. Op het laatst zijn er wat rotsen te zien. De kilometerteller van de auto passeert de 250.000 mijl, dit is ongeveer 400.000 kilometer. Een hele mijlpaal!! Als we in Port Soedan aankomen drinken we een sapje op de markt, maar we vertrekken snel weer, omdat het niet te harden is in de hitte. Bij het Red Sea Resort kunnen we kamperen aan zee, maar ook hier is het net zo heet. We zijn de enige gasten, want het resort is nog in aanbouw/verbouw. Het restaurant is nog niet open, dus moeten we weer zelf koken.

Zondag 7 okt. Hebben we afgesproken met Nadin, de shipping agent en Ahmed de fixer, in de stad. Nadin regelt een container waar de auto in vervoerd zal worden naar Athen voor 850 euro en Ahmed zal verder alles regelen voor 750 dollar. De boot zal vertrekken op 14 oktober en dan 18 tot 20 dagen onderweg zijn. Ahmed is erg aardig en behulpzaam en brengt ons naar het Mirak hotel. Hier blijven wij tot alles geregeld is met de auto. Het is een prima hotel, waar we een eigen appartementje hebben met airco. Heel wat beter dan in de warme camper.

De volgende dagen brengen we door met een hoop gedoe rondom de verscheping. Uiteindelijk blijkt de boot niet de 14e te vertrekken, maar wordt het ongeveer een week later. Voordat we de auto dan in Griekenland in ontvangst kunnen nemen , zijn we dan een dikke maand verder!! We besluiten dan maar om niet naar Griekenland, maar direct naar Nederland te laten verschepen.
Het duurt nog tot zaterdag 13 oktober voor alles geregeld is en de auto in de container staat.
Op zondag vertrekken we naar het vliegveld en vliegen naar Athene. Hier hebben we voor 2 weken een auto gehuurd en willen naar de Peloponnesos gaan. Op 3 november gaan we dan vanuit Athene weer naar huis. Hopelijk kunnen we dan in de loop van november de auto in Rotterdam van de haven ophalen.

1. Peter v.d. Vorst:
    18 oktober 2018
    Je kunt vanalles plannen maar zoals vaak wordt het in de praktijk weer net iets anders. Het was weer een mooie en avontuurlijke reis Nog fijne dagen in Griekenland en daarna behouden thuiskomst.
  2. Jeanne:
    18 oktober 2018
    Liesbeth en Jan,
    Dus de auto is al richting Nederland, goed gedaan jullie hebben al genoeg gezien en beleefd.Nu nog heerlijk genieten in Griekenland en wat bijkomen !!
    Dan zijn jullie 4 november weer thuis, wat zullen de kinderen en kleinkinderen blij zijn om jullie te zien.
    Bedankt voor al het mooi,s waar wij van mochten meegenieten.
    Misschien horen we nog van jullie ?
    Anders nogmaals een gezellige tijd in Griekenland,en een behouden thuiskomst.
    We houden van jullie.
    Liefs Jeanne en Tiny.
  3. Wilma Veltman:
    21 oktober 2018
    Hallo Jan en Liesbeth!
    Wat een mooie en indrukwekkende reis hebben jullie gemaakt. Super dat we door middel van jullie verhalen en foto's mee mochten genieten.
    Nu even afkicken denk ik in Griekenland en dan weer naar ons geciviliseerde Nederland! Heel veel plezier in Griekenland en tot ziens in Someren!
  4. Adrienne en kees:
    26 oktober 2018
    Hoy jan en liesbeth.ha ha, weer op het Europees contignent. Nog een fijne week toegewenst. In Griekenland.....leuk dat de jeep straks ookin Someren is te zien. Tot binnekort dan maar he
  5. Jan en Lies:
    26 oktober 2018
    Dank voor jullie belangstelling. Wij vinden het leuk om jullie reacties te lezen. We trekken nu rond in de Peleponeses in Griekenland. Het is erg mooi hier en het weer is nog goed maar het is compleet anders dan Afrika natuurlijk. Het is wel genieten van het comfort en het lekkere eten. Dat maakt de overgang naar Nederland wat makkelijker.
    We genieten er nog een weekje van en dan zien we jullie hopelijk snel.

Groetjes Jan en Liesbeth
  6. Louis van den Bosch:
    29 oktober 2018
    Jan en Liesbeth, tot gauw in Someren. Het zal voor jullie weer wennen zijn.