China 3 en Hong Kong

3 februari 2013 - Hong Kong Island, China

24 jan. Deqin Vanmorgen vertrokken naar Deqin. Onderweg nog wat rondgewandeld in een klein dorpje Benzilan. Daar hebben we ook nog een klooster bezocht de Dhondrupling Gompa. Het ligt erg mooi; het is een soort kloosterdorpje. De tempel zelf stelt niet zo heel veel voor. We rijden verder over een schitterende weg door de bergen. Af en toe wel griezelig, omdat de weg smal is zonder railing of wat dan ook. We bereiken een hoogte van wel 5000 meter. Het wordt hoe langer hoe kouder en we zien regelmatig sneeuw en ijs op de bergen en soms op de weg. De zon schijnt weer de hele dag. We hebben mooi uitzicht op de berg Kawa Karpo oftewel Meili Snowmountain. Deze berg is 6740 meter hoog. Daarna dalen we af naar het stadje Deqin. Dit is echter niet veel soeps. Er zijn alleen maar vieze, donkere winkeltjes en restaurantjes. Alles lijkt hier smerig. Het ligt op 5 kilometer van de grens met Tibet, op 3600 meter hoogte en er wonen zo’n 80% Tibetanen. Als we er rondwandelen komen we langs een restaurantje, waar ze blijkbaar pas geslacht hebben, want er staat een kop en de poten van een yak langs de deur. Zijn karkas hangt naast de deur. Daar hoeven wij dus niet te eten. De staarten van de yaks worden als plumeau verkocht. Ons hotel is ook vies, oud en kapot. Als je de wastafelkraan openzet loopt het water zo op de vloer. Pas om 5 uur kun je de airco aanzetten, zodat je een heel klein beetje warmte krijgt. ’s Nachts sluiten ze die airco weer af. We hebben echter wel internet, dus kunnen we de site weer eens bijwerken.

25 jan. Shangri-la. Met alweer een schitterende blauwe lucht vertrekken we naar Feilai. Daar gaan we weer naar een tempel. Deze ligt erg mooi in de bergen, maar is verder niet zo bijzonder. Wel nemen we hier deel aan het hele ritueel van dennetakken verbranden, wierook aansteken, gebedsvlaggetjes ophangen, boterkandelaars aansteken, en alle gebedsmolens rondom de tempel laten draaien. Vervolgens gaan we weer een stuk hoger de bergen in naar de heilige plaats met uitzicht op de Kawa Karpo. Er staat een hele rij stupa’s en het hele gebied hangt weer vol gebedsvlaggetjes. Dit hele gebied, waar we de afgelopen dagen rondreisden is erg arm. Mensen leven voornamelijk van de landbouw. Vervolgens beginnen we aan de terugtocht naar Shangri-la. Onderweg zien we zowaar 3 vakantiefietsers de bergen op ploeteren. Ongelooflijk… dat doen wij ze niet na.

26 jan. Dali  Vandaag bijna de gehele dag in de auto gezeten van Shangri-la naar Dali. Toch is er onderweg van alles te zien. Het landschap is erg mooi en in bijna alle plaatsjes die we passeren is een markt aan de gang. Dit levert wel vaak een file op waardoor de rit wel lang duurt. Het geeft ons wel de kans om even de benen te strekken en te genieten van de sfeer en het lekkere weer. Nu we weer lager komen wordt het weer warmer. Om 17.30 zijn we weer in Dali en wandelen nog even door de oude stad.

27 jan. Kunming  Ook vandaag weer bijna de hele dag in de auto gezeten. Omdat er file was op de snelweg naar Kunming, ging de chauffeur van de weg af en hebben we wel 2 uur over erg slechte wegen gereden. Het leek wel off the road rijden. We hebben er wel van genoten, want de uitzichten waren werkelijk prachtig. In Kunming hebben we weer hetzelfde hotel genomen. Vergeleken met de afgelopen dagen is het hier heerlijk warm.

28 jan .Kunming. Vandaag hebben we maar weer eens de was gedaan, alvast een hotel geboekt in Hong Kong en het inpakken van de fietsen geregeld in de Giant winkel. Voor 50 yuan (= 6 euro) pakken ze vrijdag onze fietsen in, zodat ze vervoerd kunnen worden in het vliegtuig naar Hong Kong. De rest van de dag nog wat rondgewandeld en gefietst door de stad. Het is echt een gigantisch verschil met het arme gebied waar we de afgelopen dagen hebben rondgereisd. Hier heb je winkels van o.a. Rolex, DKNY, Marc Jacobs, Louis Vutton enz. en lijkt het of het allemaal niet op kan. De stad is ook opvallend schoon. De hele dag wordt hier geveegd; en niet door veegwagens, maar meestal door vrouwen met een veger en blik. De vuilnisbakken worden leeggehaald door de arme mensen, die plastic, blik, papier en etenswaren eruit halen. Ook wordt hier veel zorg besteed aan het groen. Alles is mooi aangeplant en wordt perfect onderhouden.

29 jan. Naar de Bamboetempel gefietst vandaag. 38 km. Niet zozeer voor de tempel, maar voor de fietstocht. De tempel was ook wel aardig; het mooie hiervan waren de meer dan 200 levensechte beelden van monniken. Allemaal verschillend. Nationale hobby van de Chinese vrouwen is breien en borduren. Dit zie je overal, in winkels en op straat. Na ons fietstochtje  zijn we nog maar even naar de kapper gegaan in de straat van ons hotel. Dat scheelt toch aanzienlijk met de Nederlandse kappers. Hier betalen wij omgerekend € 2,40 per persoon voor wassen, knippen en föhnen.

30 jan. Naar de Western Hills gefietst 58 km. Hier waren we vorige week ook al geweest, maar toen hadden we niet genoeg tijd; dus vandaag maar vroeg vertrokken. Onderweg nog even lekker bij de oever van het meer gezeten. We wilden vandaag niet weer met de kabelbaan naar boven, maar proberen om naar boven te fietsen. Nou, dat hebben we geweten, met een superzware klim van 7,5 kilometer. We hebben zelfs een paar honderd meter moeten lopen, vanwege een stijging van zo’n 20%. Wel te gek om helemaal op eigen kracht toch boven te kunnen komen. De Western Hills is een prachtig nationaal park, met veel tempels, paviljoens, en graftombes. Je hebt van hieruit een heel mooi uitzicht op Kunming. Het mooiste onderdeel in het park is de Dragon Gate; een tempeltje, helemaal uitgehakt in de rotsen. Zelfs de wandversieringen en beelden zijn uitgehakt. Omdat we op het bovenste punt het park zijn binnengekomen, moeten we weer een heel eind naar beneden lopen. En daarna natuurlijk weer naar boven, zo’n 1200 treden.

31 jan. We hebben inmiddels zo’n beetje alle bezienswaardigheden in Kunming gezien. Vandaag wandelen we naar het Grand View Park. Volgens de Lonely Planet is het ongeveer 3 kilometer lopen, maar als we na een uur nog geen park in zicht hebben besluiten we maar een taxi te nemen. Die zet ons 500 meter verder bij de ingang van het park af, dus we waren er toch bijna. Het park is niet zo bijzonder en meer een attractiepark met reuzenrad, bootjes en een achtbaan. Het is lekker lenteweer en gezellig druk, maar na ruim een uur hebben we ’t wel gezien. Dan nog een flinke wandeling terug naar het hotel. Omdat het nog vroeg is bezoeken we de Flower en Bird market, die ook niet helemaal is wat de Lonely Planet beloofd. We zijn eigenlijk wel wat uitgekeken op Kunming en blij dat we naar Hong Kong kunnen vertrekken voor de laatste dagen.

1 febr. Vanmorgen de fietsen laten inpakken bij de Giant winkel en daarna naar de Kunming Zoo gewandeld. Het is een kleine,  verouderde dierentuin en de dieren die er wonen zijn wel zielig. Ze hebben lege kale hokken, dus vervelen ze zich nogal. Er zitten wel prachtige witte tijgers. Dit is onze laatste dag in Kunming; dus vanavond alles inpakken en zoveel mogelijk achterlaten of weggooien, omdat we ieder maar 20 kilo mogen meenemen in het vliegtuig.

2 febr. Dit keer al ruim op tijd naar het vliegveld vertrokken. Bij het inchecken blijken we samen 59 kilo bagage te hebben (omdat onze fietsen al 43 kilo wegen). De dame bij de balie is coulant en geeft ons 10 kilo cadeau. Uiteindelijk hoeven we dus maar voor 9 kilo bij te betalen; een bedrag van 45 euro, dus dat valt wel mee. Wat wel erg tegenvalt is het bedrag dat we in Hong Kong moeten betalen om onze fietsen en 1 tas voor 2 dagen te bewaren, maar liefst 140 euro!!!! Maar we hebben geen andere keus. Met de bus zijn we vrij snel bij het hostel, dat we van te voren hebben geboekt. We hebben een piepklein kamertje van 7 m2 in een groot, vervallen flatgebouw midden in het centrum van het stadsdeel Kowloon. Het is er gelukkig wel schoon binnen en de locatie is goed.

3 febr. Vanmorgen eerst ontbeten bij Mac Donalds en daarna met de metro naar Hong Kong Island. Daar hebben we een rondtour gemaakt met de “hop on, hop off” bus. Zo hebben we een groot deel van deze wereldstad gezien. Het zijn voornamelijk grote flatgebouwen en wolkenkrabbers die we zien. Ook de Man Mo tempel bekeken in de stad. We zijn op een roltrap geweest van 800 mtr., de langste ter wereld. Verder nog een ritje naar boven gemaakt met de oude Peak-tram naar Victoria Peak, de hoogste plek (552 mtr) p Hong Kong Island.  Van daar hebben we een mooi uitzicht over de stad.

Morgenavond vertrekken we weer naar huis en is onze lange reis ten einde. We houden er veel mooie herinneringen aan over en hebben gelukkig weinig tegenvallers gehad. Na ruim 5 maanden reizen door 5 landen in Zuid-Oost Azië, slapen in 96 verschillende hotels, 4 lekke banden, 3 kapotte spaken en 5275 fietskilometers, zijn we er ook wel aan toe om weer thuis te komen. We willen jullie allemaal hartelijk danken voor de belangstelling en de reacties op onze verhalen.

1. Wilma Veltman:
    3 februari 2013
    Hallo Jan en Liesbeth! Het zit er al weer op! Voor ons erg fijn om jullie zo op de voet te mogen volgen! Een prachtige ervaring en een mooie reis dat blijkt wel uit de mooie verhalen en foto's.
    Kan me ook voorstellen dat het ook weer fijn is om naar huis te gaan en weer voet op Nederlandse bodem te zetten. Een goede reis en een behouden thuiskomst in het koude, nattige Someren!
    tot ziens! Groeten Alfred en Wilma
  2. Louis van den Bosch:
    Beste Jan en lieve Liesbeth,
    Ik heb jullie vele interessante reisverslagen steeds gelezen. Voor jullie natuurlijk een onvergetelijke reis. Welkom thuis.
    Houdoe en de groeten,
    Louis van den Bosch
  3. Christine Petri:
    Beste Jan en Liesbeth,
    Jullie prachtige reis zit er bijna op. Het was me een genoegen om jullie reis op deze manier mee te beleven! Een hele goede terugreis gewenst en geniet nog even van de allerlaatste dagen.
    Groetjes Christine
  4. Francé en Berry:
    3 februari 2013
    Hoi Liesbeth en Jan. Het was erg fijn om op deze manier jullie te volgen. Het waren prachtige verhalen en foto's. Toch is het goed om jullie weer in de buurt te hebben. Wij wensen jullie een voorspoedige terugreis en geniet nog van de laatste dag. Wij kijken uit naar jullie thuiskomst. Groetjes Berry en Francé
  5. Kees, adrienne, elmer, linda, daniella, roberto en aukje:
    3 februari 2013
    Hoi ome jan en tante liesbeth,
    Niet te geloven dat jullie reis alweer voorbij is. Maar het lijkt me ook heerlijk om weer naar huis te gaan. Heb genoten van jullie verhalen en foto's. Genoeg inspiratie voor een heleboel reizen. Ik wens jullie een goede reis naar huis en hoop jullie snel te kunnen begroeten. Liefs van iedereen uit Leende, aukje
  6. Rene en Joletta:
    Hoi Liesbeth en Jan
    We hebben genoten van jullie verhalen en foto's en vinden het ook een hele prestatie.
    Fijn dat jullie van de week er weer zijn. Groetjes rene en Joletta
  7. Gerardine:
    Hallo Jan en Liesbeth.
    Wat heb ik genoten van jullie reisverhalen en de mooie foto's. Ik wil jullie een goede terugreis wensen en tot ziens in Someren.
    Groeten Gerardine.
  8. Peter v.d. Vorst:
    Hallo Jan en Liesbeth,
    Wat een mooie reisverhalen en wat hebben jullie veel indrukken gekregen in die verschillende landen. Ik wens jullie een goede terugreis en hoop jullie binnenkort weer te zien.
    Groeten, Peter
  9. Marie-José:
    Hoi Jan en Liesbeth,
    Een lange mooie reis zit er op. Ik heb met heel veel plezier jullie mooie verhalen gelezen en foto's bekeken. Wat een geweldige ervaring. Een goede reis naar huis en tot gauw.
    Groeten Marie-José
  10. Jeanne:
    Lieve Liesbeth en Jan,

Ik vond het fijn om jullie reis een beetje mee te mogen maken, met prachtige foto's en mooie verhalen.
    Het zit er op!!
    Ik wens jullie een goede reis terug, en een fijne thuiskomst.
    Jullie zullen neem ik aan niet volgende week meteen gaan werken????
    Even bij komen toch!!!
    Liefs, en tot ziens.
    Jeanne.
  11. Frans en Hanny:
    4 februari 2013
    't was schitterend mooi om jullie verhalen te volgen, maar óók heel mooi om jullie binnenkort weer in levende lijve te zien,
    Welkom terug!
  12. Theo:
    5 februari 2013
    Welkom THUIS
  13. Gerard:
    8 februari 2013
    Hoi
    Het was ook voor ons als lezers een interessante reis.
    Welkom thuis!!
    Gerard
  14. Dinie Tesselaar:
    11 februari 2013
    Dag Liesbeht en Jan,

Na jullie schitterende reis van 5 maanden wil ik jullie van harte welkom heten om weer terug in Someren te komen!!
    Groetjes en tot ziens.
    Dinie