Rwanda week 2

12 augustus 2018 - Kigali, Rwanda

3 aug. 2018. We bereiken 's morgens al vroeg de grens met Rwanda. Het grenskantoor is efficiënt ingericht en alles verloopt heel soepel en snel. Alleen het sluiten van een nieuwe autoverzekering duurde langer, maar is uiteindelijk ook geregeld. Het is wel even wennen om hier weer rechts te rijden. De wegens zijn goed, en het is hier opvallend groen met veel bananenplantages, rijstvelden en koffie- en theeplantages. Het is wel erg heuvelachtig; Rwanda wordt dan ook het land van de 1000 heuvels genoemd. Het is erg druk op en vooral langs de weg. Fietsers en voetgangers met meestal een volle bepakking zwoegen omhoog, of racen omlaag. Het openbaar vervoer is heel divers, met busjes, fietstaxi's en brommertaxi's (boda-boda's). Het valt direct op dat Rwanda behoorlijk goed ontwikkeld is. We kunnen geen camping vinden, maar een paar meisjes onderweg helpen ons goed, ze regelen een boda-boda die ons voor rijdt naar een hotel waar we op de parkeerplaats kunnen overnachten.

4 en 5 aug. We zijn in Kigali, een grote moderne stad met mooie gebouwen en goede winkels. We bezoeken hier het Genocide Memorial Centre, een herdenkingsplek voor de moorden die hier hebben plaatsgevonden in 1994. Van april tot juli 1994 werden hier een miljoen mensen, voornamelijk Tutsi's vermoord. Een heel triest verhaal, waarbij de hele wereld toekeek en niets deed. We mochten binnen helaas geen foto's maken.  Nog helemaal onder de indruk van we we allemaal gezien en gelezen hebben in dit museum, gaan we op zoek naar een supermarkt. Uiteindelijk vinden we er een met bijna lege schappen. Van hieruit rijden we door naar Butare. Ook hier weer geen camping te vinden, dus slapen we in een hostel. De volgende dag gaan we naar het Etnisch museum van Rwanda, waar we een complete rondleiding krijgen van een aardige jongen. We trekken weer verder naar het Nyungwe Forest National Parc en vinden hier zowaar een camping. Het Kitabi Ecocenter is opgezet door een paar Amerikaanse vrienden, die de lokale mensen helpen om deze camping zelfstandig te runnen. Het is een prachtige plek boven op een berg. 'S avonds zitten we heerlijk bij het kampvuur, want het is steenkoud.

6 tot 8aug. Vandaag weer een prachtige route gereden naar Kibuye aan het Kivu Lake. Eerst door het Nyungwe Forest, waar we onderweg de bizondere Colobus aapjes tegenkwamen. Als we onderweg stoppen om een paar foto's te maken staan er 2 kinderen toe te kijken. Als ik ze een pen wil geven, staan er binnen de kortste keren een heleboel en ben ik zo door mijn pennen heen. We arriveren al vroeg in de middag op een mooie kampeerplek pal aan het meer bij het Bethany hotel. De volgende dag gaan we op weg naar Musanze in het noorden. Onderweg is er hier altijd zoveel te zien, het is een constante stroom van allerlei mensen. Als we stoppen langs de weg om een boterham te eten, hebben we meteen een groot publiek om ons heen. We komen op een mooie hippie achtige  camping Red Rocks. Hier blijven we 2 nachten en gaan de volgende ochtend al vroeg naar het Parc Vulcanos om een trekking te maken naar het voormalige onderzoekerskamp  van Diane Fossey. Zij was een Amerikaanse wetenschapper die veel onderzoek heeft gedaan naar de berggorilla's. Uiteindelijk is zij daar vermoord en begraven naast haar favoriete gorilla Diget, die enkele jaren eerder door stropers was vermoord. Het was een behoorlijke klim naar boven tot 3100 meter hoogte op de Bisoke vulkaan. Er zijn alleen nog ruïnes van het camp, maar het gorilla kerkhof is nog intact. Na een korte rustpauze,kunnen we de berg weer af.

1. Rene en Joletta:
    12 augustus 2018
    Hoi, mooie foto's , avontuurlijk, mooie omgeving, leuk om jullie avonturen te lezen. EEn film over de hutsie en de tutsie hebben we weleens gezien, kan me voorstellen als je de geschiedenis daar ziet dat dit inderdaad heel veel indruk maakt. Gr Rene en Joletta
  2. Bram Strijbos:
    13 augustus 2018
    Over Dian Fossey is een indrukwekkende film gemaakt met Sigourney Weaver in de hoofdrol: Gorillas in the Mist. Niet een heel vrolijke film maar zeker een aanrader!
  3. José de Lau:
    13 augustus 2018
    Wat fijn dat we weer mee mochten reizen. Inderdaad.. Nooit begrepen dat de hele wereld toekeek en niets deed daar in Ruanda met die oorlog. Tja , zit geen olie in de grond he? Afgrijselijk en schande.
    En dan die Diane Fossey, op 60- jarige leeftijd heb ik nog idolen, waarvan zij er een is. Wat een vrouw... Willen volgende jaar ook naar Oeganda speciaal voor de gorilla's, is echt mijn droom. Door jullie krijg ik er nog meer zin in. Bedankt en graag tot jullie volgende verhaal.
  4. Peter v.d. Vorst:
    13 augustus 2018
    Wat daar allemaal gebeurd is maakt ontzettend veel indruk op je. Verder is het nog steeds een groot avontuur voor jullie. Bedsnkt en tot het volgende verhaal
  5. Tiny:
    13 augustus 2018
    De verhalen zijn niet alleen indrukwekkend, maar ook prettig om te lezen. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag, want wie reist kan verhalen. Een 10 voor de schrijver en een 10 voor de cameraman/vrouw.
  6. Louis van den Bosch:
    15 augustus 2018
    Indrukwekkend allemaal. Totaal niet te vergelijken met ons wereldje hier in Nederland. Jullie kunnen kinderen nog blij maken met een pen. Veel plezier samen op deze avontuurlijke reis en tot het volgende verslag. Steeds leuk om te lezen.
  7. Jeanne:
    15 augustus 2018
    Hoi Liesbeth en Jan.
    Weer een prachtig verslag mooie foto,s en wat een mooie mensen daar ( Ik zag ook een mooi stel aan een zware tocht bezig )
    Wat ze allemaal mee kunnen nemen op een fiets,als wij een tasje aan ons stuur hebben hangen vinden we al genoeg.
    Trouwens mooie reiswagen hebben jullie,geen wonder dat je die op gaat halen, kan je hier mooi mee pronken.Weer veel reisplezier geniet van alles, en wacht weer op de volgende verhalen.
    Liefs, Jeanne.