Naar Hanoi

31 december 2012 - Hanoi, Vietnam

19 dec. Naar Dong Ha 71 km. Het is vandaag wel zo’n 10 graden kouder dan gisteren en bewolkt. Kortom: goed fietsweer. We hebben de wind zijwaarts, dus we schieten goed op. Om 12 uur hebben we er al 60 kilometer opzitten, maar dan begint het te regenen. We schuilen bij een restaurantje waar we pho eten. Als we zitten te wachten tot de regen ophoud komt de buurman plotseling aanzetten met een plastic wereldbol, waarop we moeten aanwijzen waar we wonen. Na anderhalf uur gaan we toch maar vertrekken door de regen. We komen kletsnat aan in het hotel, maar na een warme douche is het zo weer vergeten. Gelukkig is er een restaurant bij het hotel, zodat we niet meer naar buiten hoeven vandaag. In deze stad is ook weinig te zien of te beleven. Hoop wel dat we kunnen slapen vannacht, want de bedden hier zijn zo hard als een plank.

20 dec. Naar Cua Tung Beach 48 km. Het slapen viel uiteindelijk wel mee. Als je maar moe genoeg bent slaap je overal. Bovendien is dit dan alvast en testkees voor China, waar je blijkbaar altijd op planken slaapt. Het is gelukkig weer droog vandaag en een lekker temperatuurtje. De route is mooi en af en toe wat heuvelachtig. Opeens zien we allemaal stalletjes langs de weg die wasmiddel verkopen in grote verpakkingen. Normaal gesproken hebben ze alleen van die kleine zakjes voor 1 keer. Allemaal stallen ze het op dezelfde manier uit. Je ziet dat hier overal: in bepaalde straten verkopen ze allemaal hetzelfde. Zie je bijvoorbeeld een autowasbedrijfje, (een tuinslang die buiten hangt) dan kun je er donder op zeggen dat er nog minstens een stuk of 10 volgen. Zo waren we gisteren bijvoorbeeld in een schoenenstraat vlakbij ons hotel. Jan wilde wel nieuwe slippers hebben, maar helaas…. zulke grote voeten, daar hebben ze hier niets voor. Onderweg passeren we de 17e breedtegraad over de Ben Hai rivier. Dit was vroeger de scheidingslijn tussen Noord en Zuid Vietnam. In dit gebied is veel gevochten en overal zie je monumenten ter herinnering aan de oorlog. We brengen een bezoek aan de beroemde Vin Moc tunnels, die hier ongeveer 15 meter diep liggen en destijds met de hand zijn uitgegraven. In die tunnels hielden ongeveer 600 mensen zich schuil voor de bombardementen. Er zijn zelfs 17 babies in geboren. Een van die babies van destijds ontmoeten we daar; hij is doofstom, vanwege de bombardementen. Er is ook een klein museumpje bij. In Cua Tung zijn hotels genoeg, maar het is een uitgestorven dorpje. Wij hebben gekozen voor een kansloos hotel met wel mooi uitzicht op zee.

21 dec. Naar Dong Hoi 85 km. Het is weer behoorlijk warm vandaag. We vertrekken over een mooi landelijk weggetje. Verder is het best wel een saaie route. Tot we plotseling een massa mensen zien staan. Het blijkt dat er een fietser is aangereden door een vrachtwagen, en dodelijk verongelukt is. Het slachtoffer, fiets, en bossen sprokkelhout liggen nog over de weg verspreid. Dit maakt een erg diepe indruk op ons en dit beeld blijft ons nog de hele dag bij. De schrik zit er goed in! We arriveren al vroeg in Dong Hoi en hebben een leuk hotel aan de rivier. ’s Avonds genieten van de kerstsfeer in de lobby van een luxe hotel.

22 dec. Naar Ky Nam 75 km. De dag begon goed met prachtig weer, maar als we ergens lekker koffie zitten te drinken begint het te regenen. We fietsen toch maar aan als het wat minder wordt, maar de regen houdt niet meer op. Na zo’n 50 kilometer fietsen in regen en met flinke tegenwind zijn we het helemaal zat. We proberen een bus aan te houden en als we onze hand opsteken stopt de eerste de beste bus. Gelukkig is er nog plaats en we kunnen mee tot Ninh Binh. Binnen no time hebben ze onze fietsen en tassen op de bus liggen en kunnen we vertrekken; nat en wel. Ook al schiet het niet echt op, we zijn toch wel blij om in de bus te zitten, want de weg wordt verderop ontzettend slecht met een en al zand en modder. Deze weg schijnt al jaren opgebroken te zijn voor onderhoud. Bovendien kunnen we zo een saai deel van de route overslaan, en wat tijd winnen, want we hebben inmiddels onze terugvlucht verzet naar 5 februari. Na zo’n 9 uur in de bus komen we eindelijk in Ninh Binh (300 kilometer verder) om half twee ’s nachts. En het is hier ijskoud!!! We staan te rillen in onze korte broeken en shirtjes. Jan zijn fiets heeft een lekke band, dus dat wordt lopen naar een hotel. Een man op een brommer wijst ons de weg naar een leuk klein hotelletje dat nog open is.

23 dec. Vandaag lekker uitgeslapen tot 8 uur en de band laten plakken bij een fietsenmaker in de buurt. Er wordt een stoeltje klaar gezet en thee ingeschonken terwijl de fietsenmaker de band plakt en dat allemaal voor 15000 dong (minder dan 60 cent). Het is vandaag ook weer heel koud hier. We trekken voor het eerst een lange broek , trui en jas aan. We maken van hieruit een prachtige fietstocht door kleine dorpjes en tussen de rotsen naar de Tam Coc Caves. Het lijkt of je hier 100 jaar terug in de tijd bent. Het is er heerlijk landelijk en stil. De weg is natuurlijk wel erg slecht, maar dat hoort erbij hier. Om de Tam Coc Caves te bezichtigen moet je een roeibootje huren. Je hoeft niet zelf te roeien, maar dat wordt gedaan door vooral vrolijke dames, die letterlijk met handen en voeten het bootje door de grotten varen. Onderweg proberen ze je natuurlijk van alles aan te smeren, wat bij ons vaak lukt, maar het is toch een mooi en gezellig tochtje. Vervolgens bezoeken we nog een prachtige tempel in de oude Citadel en een graftombe op een heuvel in Hoa Lu. Inmiddels is het al bijna 5 uur en we moeten snel fietsen om voordat het donker wordt weer in ons hotel te zijn. In alle haast rijden we de verkeerde weg in en op een gegeven moment weten we absoluut niet meer waar we zijn. Na een keer of vijf de weg gevraagd te hebben blijkt dat we bijna 20 kilometer van Ninh Binh af zitten en het is al pikdonker. We zitten op een eenzame weg tussen de rotsen door en we hebben alleen achterlampjes op onze fiets en zien dus geen hand voor ogen. Straatverlichting hebben ze hier nergens. Dus het is erg griezelig met al die kuilen in de weg en stenen op de weg.  Als we besluiten om dan  maar te proberen een taxi te bellen komt er jongen met een brommer vragen of hij ons kan helpen. Hij wil wel voor ons uit rijden naar het hotel maar wil daar wel veel geld voor hebben. Maar ja echt veel keus hebben we niet dus na een klein uurtje bereiken we opgelucht ons hotel. En die jongen heeft ook weer een leuke dag vandaag.

24 dec. Naar Huong Son 95 km. Gelukkig is het weer wat beter dan gisteren. We kunnen pas om 9 uur vertrekken, omdat een stel Duitsers ons uitvoerig nog allerlei tips wil meegeven voor het noorden van Vietnam. We hebben een lange maar wel erg mooie tocht voor de boeg. We rijden weer door prachtig karstlandschap. Meer dan de helft van deze tocht gaat over heel slecht wegdek. We slalommen tussen de gaten door, over zand, grind en keien. Alles in de hele omgeving zit hier onder het bruin/grijze stof, en wij natuurlijk idem dito. Op een gegeven moment rijden we langs een bruiloftsfeest (in een tent langs de weg). Het bruidspaar stapt net uit de auto, maar de omstanders hebben meer oog voor ons, en willen ons allemaal een hand geven. Wel een beetje zielig voor het bruidspaar dus we fietsen maar snel verder. Ook in Huong Son is het een erg stoffige bedoening. Hotels zijn er genoeg, maar de een is nog slechter dan de ander. Dus dan kiezen we maar de minst slechte. Dit plaatsje is eigenlijk helemaal gericht op de boottochtjes naar de Perfume Pagoda. Verder is het  maar een stoffig gat. We hebben geld nodig, maar de dichtstbijzijnde pinautomaat is 12 kilometer verderop. Hopelijk hebben we morgen nog net genoeg om het bootje en de entree voor de Perfume Pagoda te betalen. Na de gebruikelijke fried rice met ei in het enige restaurant dat het dorpje rijk is zitten we uiteindelijk op kerstavond in onze “gezellige” kamer koffie te drinken met een chocolade koek. Maar dat heeft ook wel zijn charme.

25 dec. Naar Hanoi 63 km. Vandaag kerstmis. We ontbijten met een zelfgezet kopje Nescafe en een half oud broodje van gisteren met gecondenseerde melk erop. Je merkt hier verder ook niets van kerstmis; alles gaat gewoon zijn normale gangetje. Voordat we naar Hanoi vertrekken willen we natuurlijk eerst nog naar de Perfume Pagoda, want we zijn natuurlijk niet voor niets hierheen gefietst. Dus stappen we ’s morgens om 8 uur al in het bootje. Er zijn nog bijna geen toeristen te zien. Een roeister brengt ons in 3 kwartier naar het eiland. Na een behoorlijk aantal trappen komen we bij een mooi oud tempelcomplex. Voor de pagoda moeten we echter nog 4 kilometer omhoog de berg op, maar gelukkig is er een kabelbaan naar boven, want we hebben weinig tijd. We willen voor het donker in Hanoi zijn. Nadat we kaartjes hebben gekocht voor de kabelbaan, blijkt dat hij pas vertrekt als er minimaal 30 mensen zijn. Dus dat wordt wachten…… Uiteindelijk kunnen we naar boven. De pagode is wel erg mooi. Het is eigenlijk een soort tempelgrot; en heeft wel wat weg van Lourdes. Maar we moeten er snel doorheen, omdat we nog naar Hanoi moeten fietsen vandaag. Maar helaas, ook nu weer 3 kwartier wachten bij de kabelbaan. Gelukkig zit de roeister te wachten en kunnen we meteen weer in het bootje. Als we weer terug zijn geven we haar een fooi van 30.000, maar dan wordt ze boos. Het is niet genoeg, ze roept er een paar andere roeisters bij en ze eisen een tip van 100.000 (terwijl de kaartjes samen 80.000 kosten). Uiteindelijk geven we haar nog 20.000 extra en lopen dan weg, behoorlijk beduusd over zoveel brutaliteit. Het is al half twee als we op de fiets stappen naar Hanoi, dus dat wordt doorpezen. De weg wordt steeds drukker en als we in Hanoi aankomen zitten we midden in het spitsuur, en rijden in een lange file van brommers. De drukte is hier echt vreselijk, met al dat getoeter om je heen. We rijden ook nog verkeerd, maar uiteindelijk bereiken we toch ons hotel rond zeven uur. Onze kamer ligt op de vierde verdieping en ze hebben geen parkeerplek voor de fietsen. Dus ze moeten buiten blijven staan of op de kamer. We durven dat niet aan in deze superdrukke straat, maar moeten ze wel 8 trappen omhoog sjouwen naar onze kamer.

26 dec.Hanoi. Lekker uitgeslapen tot 8 uur en een goed ontbijt in het hotel gehad. We hebben 6 nachten in dit hotel gereserveerd en hebben een fijne kamer. Het hotel regelt ook onze visa voor China. Volgens hen is dat geen enkel probleem. Gewoon een pasfoto en je paspoort inleveren en over 4 dagen zal het visum in het hotel bezorgd worden. Hopen dat het goed gaat!! We boeken ook een trip naar Halong Bay voor 2 dagen. De rest van de dag slenteren we wat door dit mooie oude stadsdeel. Het trottoir is er zeker niet voor de voetgangers, het is een parkeerplaats voor motorfietsen, verlengstuk van de winkels en streetfoodtentjes, er wordt gebarbequed, thee gedronken door families en ga zo maar door, je kunt het zo gek niet bedenken. Het is wel fris vandaag dus de lange broek en sportschoenen aan. Dat is wel weer wennen na zo’n lange tijd. Toevallig komen we bij de Ngocson Tempel terecht op het Jade eiland in het Hoan Kiem Lake. Deze tempel is gewijd aan de nationale held Generaal Trang Hun Dao, die in de vroege middeleeuwen de Mongolen heeft verslagen. Het is een erg mooie tempel in een mooie omgeving. Veel mensen komen er om te bidden en offers te brengen. Ook wordt er volop (nep)geld verbrand; een ritueel wat we al vaker gezien hebben hier.

Terug in het hotel brengen we de was weg en doen de fietsen in bad. Die zijn na de afgelopen dagen onherkenbaar geworden van het stof en zand. Dan is het weer tijd om te gaan eten. Er zijn hier zo veel restaurants en we kunnen weer eens genieten van Westers eten.

27 dec. Hanoi.Ook vandaag is het weer een grijze koude dag. We “laten” ons vandaag maar eens fietsen. We nemen een cyclo naar het Mausoleum van Ho Chi Minh. Heel apart om zo eens een keer lekker door de stad gereden te worden. Het is een plechtige bedoening in en om het mausoleum. Je mag niet praten, niet fotograferen en niet stilstaan. Hij ligt er wel heel mooi bij in een glazen kist onder het spotlight en ziet er nog helemaal mooi en intact uit. Hij is blijkbaar net terug van een jaarlijkse onderhoudsbeurt in Rusland. Daarna kunnen we nog gaan kijken naar 2 huizen waar hij woonde en werkte. Ook is er natuurlijk een tempel aan hem gewijd en is er een prachtig museum bij. Niet zo’n kneuterig museumpje als normaal, maar eentje met prachtige kunstwerken, allemaal gebaseerd op de geschiedenis van Vietnam en Ho Chi Minh. Daarna wandelen we door de Franse wijk met St. Joseph’s cathedral terug naar ons hotel. We kopen onderweg nog ieder een shirt met lange mouwen, want dat zullen we de komende tijd wel nodig hebben. ’s Avonds gaan we naar een voorstelling van het waterpoppentheater. Een typisch Vietnamese voorstelling met traditionele muziek. Wel leuk om te zien, maar 3 kwartier is ook wel weer lang genoeg.

28 en 29 dec. Halong Bay.We hebben een tweedaagse cruise geboekt naar Halong Bay. Eerst 4 uur met de bus naar Halong City. Daar worden we ingescheept op onze boot, samen met nog 12 andere internationale toeristen. We krijgen een mooie hut met zeezicht, wel erg klein. Jammer dat het niet zo warm is, want er is wel een zonnedek aan boord. We gaan varen door de prachtige baai van Halong Bay tussen de grote rotsen door. Later leggen we aan bij de Surprise Cave; een grote grot. Daarna gaan we kajakken. Met z’n tweeën in een kajak en wonder boven wonder gaat dat goed, ook al moeten we tussen de cruiseboten door laveren. Het is een magnifiek gevoel om hier in dit schitterende gebied (een van de zeven natuur-wereldwonderen) in je kleine bootje rond te dobberen op zee. Wat zijn wij bevoorrecht, dat we dit allemaal mogen en kunnen doen! Na een diner op de boot willen we gaan vissen op inktvis, maar alle hengels blijken kapot te zijn, dus dat gaat niet door. Omdat niemand zin heeft in karaoke, wordt er alleen maar wat gekletst met elkaar. Als we die avond in bed liggen horen we allerlei geluiden, we worden er zelfs wakker van ’s nachts. Het blijkt dat er ratten zitten op de boot, die op zoek zijn naar eten. Bij een Amerikaanse toeriste hebben ze van een banaan gegeten en in de bagage gerommeld. Gelukkig hadden wij geen eten op de kamer. Na het ontbijt de volgende ochtend bezoeken we nog een drijvende parelkwekerij (met winkel natuurlijk), waar ze het kweekproces uitleggen. Daarna varen we terug naar de haven en vervolgens weer met de bus terug naar Hanoi. ’s Avonds nog naar de nightmarket geweest, maar dat was niet echt de moeite waard.

30 dec. Hanoi Vandaag zijn we met het openbaar vervoer naar het etnologisch museum geweest. Het ligt een heel eind buiten het centrum. We hadden meteen de goeie bus te pakken. Het museum geeft een overzicht van de ruim 50 etnische groeperingen die in Vietnam leven. Op het buitenterrein zijn ook enkele traditionele woningen te zien. Vandaar zijn we weer met de bus naar de Tempel of Literature gegaan. Het complex dateert uit de 11e eeuw en is de eerste nationale universiteit van Vietnam. Daarna te voet terug naar het hotel . Onderweg zien we veel kleine winkeltjes aan de straat waar ze olie en vet verkopen en electrisch gereedschap repareren. Daarna lekker bij de Thai gegeten.

31 dec.Hanoi. Vanmorgen hebben we de visa gekregen... YES!!!! zonder problemen. Daar zijn we erg blij mee. Dus morgen trekken we verder naar het noorden en naar China. We hebben Hanoi nu wel gezien. Van de andere kant zijn we ook heel verdrietig om het trieste bericht van het overlijden van Anne-Carine. Jammer dat we niet bij het afscheid kunnen zijn, maar we leven van hieruit erg mee met Peter en de familie.

We wensen iedereen een heel fijne jaarwisseling en een goed begin van het nieuwe jaar!!!

1. Rene en Joletta:
    31 december 2012
    Liesbeth en Jan, ook voor jullie een hele fijne jaarwisseling gewenst. Groetjes Rene, Joletta , Lonneke en Jos
  2. Kees, adrienne, elmer, linda, daniella, roberto en aukje:
    31 december 2012
    Hoi ome jan en tante liesbeth!
    Leuk om jullie ervaringen te lezen over dit stukje vietnam. Een paar jaar geleden ben ik hier ook geweest maar door de overstromingen toen veel niet kunnen zien. Ho chi min was toen helaas in rusland voor zijn onderhoudsbeurt! Halong bay vond ik ook erg mooi en de brutaliteit van de roeisters hebben we ook meegemaakt. Ze weigerde gewoon terug te roeien naar de kant als je niet meer betaalde. Heel fijn! Veel plezier in china!

Groetjes aukje
  3. Dory van Houts:
    31 december 2012
    Wat zijn jullie goed bezig zeg! De Halong Bay ...... Inderdaad, dat je dat kan en mag meemaken, ik heb er ook wel eens over gedacht maar jullie doen het ook!
    Alle goeds voor 2013, geniet nog van de laatste maand.
    Groet Dory van Houts
  4. Doreth Berkvens:
    Ha jan en lies,

Gelukkig dat jullie het visum voor china hebben.
    Een heel fijne jaarwisseling en heel veel fietsplezier in china.

Groetjes hans, Doreth en een pootje van dapper
  5. Wilma Veltman:
    31 december 2012
    Hallo Jan en Liesbeth. Wederom een mooi verhaal! Jullie maken heel wat mee! Fijn dat jullie ons ook meenemen op jullie reis door jullie uitgebreide verslagen. Ook fijn voor jullie straks om alles nog eens door te lezen! Hier is het nu oudejaarsavond dus nog een paar uurtjes luisteren naar de klanken van de top 2000 en dan gezond en wel het nieuwe jaar weer in! Veel plezier in China en een fijne jaarwisseling en voor 2013 nog veel fietsplezier, veel geluk, liefde en gezondheid!!! groetjes Alfred en Wilma
  6. Francé en Berry:
    1 januari 2013
    Hoi Jan en Liesbeth. Wat maken jullie toch veel mee zeg! Fijn dat het visum voor China nu vlot geregeld kon worden. Wij zijn erg benieuwd hoe het jullie daar bevalt. De allerbeste wensen voor 2013 en nog veel fietsplezier. Geniet van deze laatste maand!
    Groetjes Francé en Berry
  7. Jeanne:
    1 januari 2013
    Beste Liesbeth en Jan,

Weer mooie verhalen, en foto,s waar ik van genoten heb.
    Maar regenen doet het daar ook, hopelijk niet zoveel als hier, het regent al de hele week, niet gezellig, kan beter wat vriezen.
    Het zal niet meevallen om op planken te slapen, als je thuis een lekker waterbed hebt.
    Noemen jullie om 8 uur opstaan, uitslapen??
    Voordelige fietsenmakers daar, zal tegenvallen als jullie weer thuis zijn.!!
    Wel eng om in het donker te fietsen,zonder licht, maar door een aardige jongen, en wat geld zijn jullie toch goed bij jullie hotel gekomen.
    Het zal best gezellig zijn geweest op z,n klein kamertje, maar ik neem aan dat jullie volgend jaar de Kerst toch anders vieren.
    Gelukkig dat jullie het visum op tijd hebben gekregen.
    Ik dacht dat alleen apen bananen aten!!!!!!!
    Het zit er bijna op, 5 Februari komen jullie terug, zal ook wel weer fijn zijn om jullie kinderen weer in het echt te zien.

Onze Kerst is ook anders gegaan dan andere jaren, we hebben Tim en Pyt al een hele week hier,en nog tot 6 Januari, dan moeten ze weer naar school.
    Lianne is op eerste Kerstdag op de kunstijsbaan gevallen,en heeft een hersenschudding opgelopen.
    Moet nu veel rusten.
    En ik heb meniscus, tijdens yoga opgelopen ,moet ook rusten, maar dat kan natuurlijk niet met twee jongens van 6 en 8 jaar, die moet je toch bezig zien te houden, maar Tiny helpt goed mee.!!
    Dus jullie zijn weer op de hoogte.
    Ik wens jullie een mooi nieuw jaar, met alle goeds.
    Liefs, Jeanne.
  8. Sylvia van Hövell:
    3 januari 2013
    Hallo Jan en Liesbeth. In 2013 neem ik maar eens de tijd om alle verhalen te lezen! Ik vind het geweldig de reis die jullie ondernemen. Het brengt mij terug in de tijd dat ik rondzwierf in Indonesië en b.v Sri Lanka. Tibet staat nog op mijn lijst! Geniet nog van de laatste maand. De foto's zijn prachtig.
    groetjes en tot ziens in "Summeren".
    Sylvia.
  9. Adrienne en kees:
    6 januari 2013
    Hallo Jan en Liesbeth. Het is nu 6 januari. Ik denk dat jullie nu al wel in China zijn ondertussen? Hier bij ons is alles oke. Bij jullie ook? Lekker het nieuwe jaar ingefietst? Letterlijk en figuurlijk! Mooi hoor...al die verslagen en foto,,s van jullie reis. Jullie zullen wel veel te vertellen hebben. Ik kon even niet slapen. En dat is een uitstekend moment om even bij te lezen. Ik wacht alweer op jullie volgende berichtjes. Jullie zullen wel veel afgevallen Zijn zeker....veel beweging en af en toe zeer sumier eten ???!!! Nou...ik wens jullie maar weer een hele fijne tijd toe en tot horens! Groetjes Adrienne
  10. Peter v.d. Vorst:
    10 januari 2013
    Hallo Jan en Liesbeth,
    Ik lees nu pas jullie reisverhaal. Ik begrijp daaruit dat jullie bericht hebben ontvangen over Anne-Carine. Na jullie trip wil ik daar wel het e.e.a. over vertellen. Verder nog fijne weken toegewenst in China en kom straks weer behouden thuis. Groeten, Peter