Op de fiets in Vietnam

6 december 2012 - Nha Trang, Vietnam

25 nov. Naar Dau Giay 67 km. Vandaag vol goede moed de fietsen op, om Saigon uit te komen. Ja, van Zummere en nie baang!!!! Een beetje eng was het wel om tussen die drukte te fietsen, maar alles went. En we hebben het weer overleefd. Probleem is hier, dat al het gemotoriseerde verkeer voorrang heeft op fietsers. Als iemand bijv. zijn brommer achteruit het trottoir af duwt, heeft hij al voorrang op een fietser. Bovendien kun je niet helemaal rechts gaan rijden, omdat er regelmatig spookrijders tegemoet komen, die je rechts passeren.. Dat is hier normaal gedrag. Ook wordt je gek van al het getoeter om je heen, van vrachtwagens en bussen, die er vanuit gaan dat je aan de kant gaat. We waren in de veronderstelling dat we na 19 kilometer in het plaatsje Dau Giay zouden aankomen, maar dat viel nogal tegen. Onderweg hebben we wel 20 keer de weg gevraagd, want we snapten er niets van. Dat hielp ook niet echt, want wij verstaan geen Vietnamees en de Vietnamezen kennen meestal geen woord Engels, of het is onverstaanbaar Engels.  Lastig is ook nog dat sommige plaatsen  verschillende namen hebben, en dat onze kaart blijkbaar toch niet alles vermeld. Overnacht in motel 999, wat 10 keer niks was. Een loods met smerige kamers. Nogal een tegenstelling met het hotel in Saigon.

26 nov. Naar Suoi Tien 85 km. Voordeel van zo’n slecht hotel is, dat je extra vroeg vertrekt, omdat je toch geen ontbijt krijgt. Een mooie tocht, gelukkig wat rustiger dan gisteren, met regelmatig wat klimwerk. Gelukkig hebben we vanaf hier een fietsroutebeschrijving, dus dat is wel erg handig. Hoe verder we komen, hoe mooier de route. We rijden langs het mooie Tri An meer, en zien bijzondere rotsformaties in Din Quan. Het wegdek is meestal behoorlijk slecht; het lijkt af en toe wel een hotse knotse kneuzenrally. Er zijn veel kleine markten en straathandel onderweg. We overnachten in het Madagui Forest Resort (na flink wat van de prijs afgepingeld te hebben). Een prachtig groot park, met mooie bungalows. We worden met een safari-jeep naar onze bungalow gebracht. Ook hier blijken we weer de enige gasten te zijn en zitten we ’s avonds in een groot leeg restaurant te eten.

27 nov. Naar Bao Loc 35 km. Mooie route tussen en over de heuvels in de omgeving van Dalat. Een kort ritje, maar o, zo zwaar!! Veel klimwerk, met als toppunt een lange zware klim van 9 kilometer. Dus dat is stapvoets in zijn 1 de berg op fietsen. Maar we hebben het toch maar weer gehaald hoor! Onderweg eten we lekkere pho (rijstnoedelsoep met verse kruiden, taugé, vlees en kool) en verse springrolls.

28 nov. Naar Dai Ninh 73 km. Op ongeveer 1000 m. hoogte. Ook vandaag wordt er behoorlijk geklommen, maar niet zo zwaar als gisteren. Het wegdek is ook wat beter nu. We rijden langs veel koffie- en theeplantages. Het is oogsttijd voor de koffie en waar je maar kijkt, overal ligt de koffie langs de weg te drogen. De Vietnamese koffie is trouwens ook heel lekker. Wordt op een speciale manier gezet, is loeisterk en stroperig, en wordt meestal gedronken met gecondenseerde melk en eventueel met ijs.

29 nov. Naar Dalat 55 km.Op 1490 m. hoogte. Meestal is er geen ontbijt te krijgen in de hotels, maar onderweg kom je wel vaak langs een stalletje met verse belegde stokbroodjes. Vandaag niet zoveel kilometers, maar wel weer zwaar gefietst, met flinke steile klimmen en veel vals plat. Ik heb zelfs een stuk moeten lopen. Het venijn zat ook nog eens in de staart met een flinke klim over de Mimosa pas naar Dalat. We worden zo langzamerhand gek van het harde getoeter, van vooral vrachtwagens en bussen, die je bijna van de weg afblazen. Tot overmaat van ramp rijden we ook nog verkeerd en komen helemaal in het verkeerde gedeelte van de stad uit. Als we de weg vragen wil een vriendelijke meneer meteen een taxi voor ons bellen om ons naar een hotel te brengen maar dat is nu ook weer niet nodig. Na een tijdje vinden we de weg naar het centrum waar alle hotels letterlijk deur aan deur liggen. We hebben geen puf meer om verder te zoeken en pakken een kamer in het eerste hotel dat ons wel iets lijkt. Je ziet in Dalat overal toeristen en het is ook wel weer eens fijn om niet door iedereen aangestaard te worden. Ook fijn om weer eens in een “echt” restaurant westers te eten na al die rijst en een flesje wijn (Dalat wijn) te kunnen kopen na al die maanden.

30 nov. We blijven een dagje in Dalat, om uit te rusten en Jan voelt zich niet zo lekker. We slenteren maar wat rond in deze mooie en gezellige stad, en worden aangehouden door “easy-riders” die ons met de motor door de omgeving willen rondrijden. Helaas is dat vandaag niet aan ons besteed. Bovendien hebben we al genoeg van de omgeving gezien. Ook gaan we even langs het postkantoor en sturen ruim 2 kilo overbodige spullen terug naar huis. Nu maar hopen dat ze ook aan zullen komen over 2 of 3 maanden. We gooien ook nog wat spullen weg die we niet (meer) nodig hebben. Uiteindelijk zijn we denk ik wel 4 kilo lichter (in totaal) dus dat scheelt weer met klimmen.

1 dec. Naar Ninh Son 72 km. Een prachtige tocht vandaag! De eerste 25 kilometer klimmen we nog behoorlijk. Tot aan het mooie plaatsje Cau Dat. Hier staan prachtige –volgens mij- Victoriaanse kleurige huizen. In deze streek worden veel bloemen en aardbeien geteeld. Daarna begint de afdaling van maar liefst 27 kilometer. Het landschap is hier werkelijk prachtig. Dit is onze beloning voor al het klimmen van de afgelopen dagen! Dat is nu toch nog allemaal de moeite waard geweest. De weg is wel ontzettend slecht, allemaal kuilen, bulten, keien en zand; maar dat mag de pret niet drukken. Het is wel link en je krijgt kramp in je vingers van het in de remmen knijpen. Helemaal onder het stof komen we uiteindelijk in een klein dorpje aan. Er is maar één pension met sobere kamers, maar meer dan een warme douche en een bed hebben we niet nodig. Met behulp van het Point It boekje toch nog wat eten kunnen scoren in een restaurantje.

2 dec. Naar Phan Rang/ Ninh Chu Beach 54 km. Vandaag alweer een mooie en makkelijke tocht, nu door het boerenland van Vietnam. We rijden vandaag langs veel druiven en tabaksplantages, afgewisseld met rijstvelden, en door mooie en arme kleine dorpjes. Onderweg komen we langs de restanten van de Pongklongarai tempels uit de 13e en 14e eeuw

Langs het Nihn Chu Beach zijn er heel veel hotels en resorts in alle prijsklassen. We besluiten om eerst te gaan kijken bij het Hoan Cau resort dat ons onderweg door een jongen wordt aanbevolen. Als we bij de receptie aankomen zien we daar voor het eerst ook vakantiefietsers. Het blijken zes Polen te zijn. We maken zo goed en kwaad als het kan een praatje en worden uitgenodigd voor een fietsevenement in Polen volgend jaar. Het resort is een soort pretpark aan het strand, met overal grote betonnen beelden, van wilde dieren en sprookjesfiguren. De huisjes zijn gebouwd in de vorm grote betonnen boomstronken en zijn erg mooi en ruim van binnen. Jammer genoeg ziet het er allemaal wat verwaarloosd uit. Er zijn ook erg weinig gasten.

3 dec. Naar  Cam Ranh 60 km. Vrijwel vlakke fietstocht vandaag, maar nu met veel tegenwind, door de open rijstvelden. Na 2 kilometer al direct pech; een spaak van de fiets gebroken. Op zich niet vreemd als je bedenkt wat die al te verduren hebben gekregen. We besluiten om naar de stad terug te fietsen om een fietsenmaker te zoeken. Even later zien we wat mannen voor een werkplaatsje aan een brommer knutselen en wagen een poging. Binnen 10 minuten wordt er met drie man sterk een spaak op maat gemaakt en gemonteerd. We vragen wat het kost, maar de man wil geen geld aannemen. Waar maak je dat nog mee ! We geven hem als dank een souvenirtje uit Holland die we bij hebben om uit te delen (Delftsblauwe klompjes; made in China). Later in de middag bij een ander werkplaatsje nog een handvat laten repareren waarvan een bout was afgebroken. Kosten van het uitboren, nieuwe draad tappen en monteren: 20.000 Dong (is ongeveer 80 eurocent). Wat een heerlijk land is Vietnam toch ! Verder heelhuids aangekomen in een hotel, waar verder niets te beleven is.

4 dec. Naar Nha Trang 62 km. Een vlakke etappe, en dus relaxed fietsen. Onderweg kijk je je ogen uit. Vooral wat er zoal op een bromfiets wordt vervoerd. Bijvoorbeeld: een complete kast, glasplaten van 2 meter breed, 8 matrassen,  een compleet gezin van 5 personen, wc pot, varkens,  kippen, een grote koel/vriescombinatie, een andere scooter dwars achterop; je kunt het zo gek niet verzinnen. Al vroeg aangekomen in Nha Trang een grote moderne badplaats aan zee. We rijden dwars door de drukke stad naar de grote boulevard waar alle hotels liggen, en komen terecht in een aardig klein hotel tegenover de zee. ’s Middags gaan we naar de Long Son Pagode met de grote zittende buddha. Er is een monnik die een grote klok luidt en hij nodigt ons uit om onder de klok te gaan zitten. Dan bonkt hij er hard tegenaan en bidt hardop voor ons geluk. ’s Avonds bij de Louisiana brouwerij lekker gegeten en verschillende biertjes geproefd.

5 dec. Vandaag hebben we een tocht geboekt naar 4 eilandjes hier voor de kust. Als we in de volle boot zitten blijkt, dat wij de enige buitenlanders zijn tussen alle Vietnamezen. Op zich geen probleem, maar we verstaan niks van wat de gids allemaal vertelt. Dus laten we het maar over ons heenkomen. Bij het eerste eiland gaan we –als een van de weinigen- snorkelen, maar we krijgen zulke slechte spullen, dat we daar al snel klaar mee zijn. We hebben een lekkere gezamenlijke lunch op de boot. Daarna leggen we aan bij een soort drijvende bar, en komt er live-muziek aan boord. Daarna het derde eiland, waar we gedropt werden en eigenlijk alleen maar op een rijtje in strandstoelen konden gaan zitten. Op het 4e eiland is een groot aquarium, waar ze gigantisch grote snappers en allerlei andere vissen hebben zitten. Buiten zien we ook nog grote schildpadden zwemmen. Eigenlijk het enige hoogtepunt van de hele trip. Als laatsten komen we weer terug bij de boot, waar ze al op ons zitten te wachten.En dan is het Sinterklaasavond. Toch een beetje raar om dan hier te zijn. Om het toch een beetje te vieren hebben we ons zelf getrakteerd op koffie met heerlijk gebak!

6 dec. Naar Dai Lahn Beach 88 km. Vandaag weer vertrokken uit Nha Trang. Het weer is niet zo best. Af en toe regen, bewolking, zon, en af en toe behoorlijk harde wind; kortom net een Hollands zomerdagje. Verder is het wel lekker fietsen vandaag, met weinig klimmen, en een heel goede weg. We zijn inmiddels ook ruim de 3000 kilometer op de teller gepasseerd. Elk dorp heeft wel een kerkhof, maar ook op de rijstvelden zie je af en toe een graf, of groepje graven. Je mag hier je eigen familie namelijk ook begraven op eigen terrein.

1. Peter v.d. Vorst:
    Hallo Jan en Liesbeth,
    Wij blijven jullie op de voet volgen door het Vietnamese land. Erg velend dat je als fietser daar meestal de underdog bent. Het is flink werken geblazen bergop, maar aan de foto's te zien is het allemaal de moeite waard in dat mooie land. Gelukkig gaat het allemaal goed met jullie, blijf genieten gedurende deze avontuurlijke vakantie. Veel groeten vanuit een koud Someren, morgen wordt flinke sneeuwval verwacht in Nederland. Groeten van Anne-Carine en Peter en tot de volgende mail.
  2. Wilma Veltman:
    Hallo Jan en Liesbeth.
    Wat een mooi verhaal weer. Krijg steeds meer respect voor jullie! 3000 km op de teller en dan al die bergen die jullie trotseren met een super slecht wegdek! Chapeau!
    Gelukkig zie je onderweg ook mooie dingen. Prachtige natuur. Tim had ook veel foto's van de rijstvelden, een prachtig gezicht. Ook de foto's van de volgepakte fietsen en brommers komen mij bekend voor... onvoorstelbaar, maar wel erg grappig om te zien!
    Hoop dat je weer opgeknapt bent Jan! Jullie worden natuurlijk ook behoorlijk op de proef gesteld wat eten betreft! Gelukkig geen last van het verschillende eten lees ik!
    Hier in Someren alles goed. De Sint is vandaag weer vertrokken dus de rust is wedergekeerd , in ieder geval bij de kindjes op school! Nu bereiden we ons voor op de kerst en daarna heerlijk vakantie. Jullie veel plezier verder en goede reis! Groetjes Wilma
  3. Rene en Joletta:
    6 december 2012
    Hoi Liesbeth en Jan, het blijft ontzettend leuk om jullie reis te kunnen volgen en we zien wel dat wij niet de enige zijn die hard werken, want afzien is het toch af en toe ook wel, maar de mooie dingen die jullie zien maken dit vast weer goed.
    Geniet ervan en tot gauw maar weer.
  4. Marc:
    7 december 2012
    Hoi Jan en Liesbeth,

Het is iedere keer weer interessant om te lezen wat jullie onderweg meemaken en tegenkomen. Ook dit keer weer. In Nederland is iedereen weer goed bedeeld door de Sint. En vanochtend zijn we getrakteerd op sneeuw welke volgens de verwachtingen de komende uren nog blijft vallen. Een contrast met jullie foto's vanuit Vietnam. Verder gaat hier alles z'n gangetje. Ik zou zeggen: geniet er nog van en ik blijf jullie volgen.
  5. Jeanne:
    7 december 2012
    Hoi Liesbeth en Jan,

Wat een verhalen weer,en mooie foto,s. Wel eng om in Vietnam te fietsen met al die drukte en lawaai, kan je daar geen oordopjes kopen??
    Hopelijk voel je je weer wat beter Jan ,je moet goed eten je bent een beetje magertjes geworden.
    En op tijd een glaasje wijn, anders leer je het nog af!
    Ondanks de spaak en handvat hebben jullie gelukkig nog weinig pech gehad met de fietsen.
    En dan al 3000 km,er op zitten, goed hoor.
    Het geluk kwam wel erg vlug, toen jullie even onder een klok gingen zitten,!!! even later zaten jullie al aan het bier, ha ha.
    En weer uitgenodigd om in Polen te gaan fietsen,ik vind dat jullie na deze reis maar eens thuis moeten blijven, zodat we weer eens een afspraak kunnen maken.
    Wij hebben hier Sinterklaas gevierd met de kindertjes, gezellig.!!
    Vanmorgen toen we opstonden lag er wel z,n 8 cm, sneeuw, wel mooi om te zien, maar minder als je er door moet, gelukkig kan ik mijn dag zelf indelen, en ga ik na deze mail lekker lezen. ( De wolvenlus )en om een uur of 5 een lekker glaasje wijn erbij!!!
    Jullie zijn weer op de hoogte.
    Ik wens jou Liesbeth en Jan weer veel fietsplezier, en wacht weer op de volgende mail.

Liefs, Jeanne.
  6. Pieter:
    9 december 2012
    hoi Jan en Liesbeth!
    Wij vinden het iedere keer toch weer leuk om jullie verhalen te lezen. Wat doen jullie daar ontzettend veel ervaring op! En heel knap om steeds positief ingesteld te zijn na vervelende situaties! Blij zijn met kleine dingen! Wij zijn ons al aan het voorbereiden voor alles wat met kerst te maken heeft! Kerstboom, versiering, kaarsjes, eten?, kadootjes etc.
    Wij wensen jullie nog veel fietsplezier en veel succes!
  7. Janny en Marco:
    13 december 2012
    Hoi Liesbeth en Jan,

Jullie waren vroeg weg vanochtend. Wij zijn in het Riverside Hotel en zitten op 3e verdieping. Van daaruit hebben we prachtig uitzicht op de rivier. Waarschijnlijk blijven we een dagje extra, gewoon effe relaxen. Jullie blog ziet er heel leuk uit. We blijven jullie volgen.
    Veel plezier in Hoi An!

Groetjes,

Janny en Marco
  8. Els Schweren:
    14 december 2012
    Hallo Liesbeth en Jan

Op de foto's is te zien dat jullie ook in de kerstsfeer komen. Zal wel raar zijn met de temperaturen die er zijn. Fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2013. Geniet nog van jullie reis. Geen vervelende manier om zo 2012 te eindigen en 2013 te beginnen.
  9. Marie-José:
    17 december 2012
    Lieve (Ome) Jan en (Tante) Liesbeth.
    Vanuit Nederland wensen wij jullie hele fijne, bijzondere en witte (stranden?)kerstdagen en een heel goed en bijzonder 2013 toe.

Heel veel lieve groeten van Daniella, Marie-José, Rob, Doritha en Jet.
  10. Marie-José:
    19 december 2012
    Hoi Liesbeth en Jan,
    Wat is het toch leuk om iedere keer jullie enthousiaste verhalen/avonturen te lezen en al die mooie foto's te zien.
    Ik krijg zin om er zelf eens rond te gaan reizen (als de kinders groot zijn). Jullie maken zoveel mooie, bijzondere dingen mee. Wat een ervaring. Ik geniet ervan.
    Wij gaan ons voorbereiden op kerst en wens jullie ook hele mooie,bijzondere dagen toe. Fiets 2012 goed uit en 2013 vrolijk binnen. Ik kijk uit naar het volgende verslag. Groeten Marie-José
  11. Adrienne en kees:
    26 december 2012
    Hoy Jan en liesbeth. Lang geleden he! Geboeid lees ok jullie verhalen. Nu onze interne verhuiZing en vele kerstfeestjes en etentjes achter de rug zijn'maar snel in de pen geklommen. Al die berichten....en zoveel kilometres fietsen. Wat een
    ervaringen. Heel span end allemaal zeg. Way wen avontuur zeg. Heel snel Willem we jullie byzondere maar hele fijne en veilige dagen toewensen met elkaar en medereisgenoten op jullie weg. Tot horens en nu ha ok snel verder lezen want we hebben nog way bin te lezen. Liefs van ons hoor! kees en adrienne