China 2

24 januari 2013 - Shangri-la, China

15 jan. Naar Jincheng 95 km. Vandaag alweer een stralende dag. Het is wel fris, maar meestal zonnig. Eerst gaan de handschoenen uit, dan de jas en het vest, en het scheelde niet veel of we waren zelfs in korte broek verder gegaan. Het is een prachtige tocht door de bergen, maar natuurlijk wel zwaar, met 2 fikse klimmen van 6,5 en 7 kilometer. Maar dat lukt ons inmiddels aardig, nu we zoveel kilo’s (vooral Jan) kwijt zijn. Tijdens een afdaling ontmoeten we nog 2 Amerikaanse fietsers, die anderhalf jaar onderweg zijn. Ze zijn zelfs in Nederland geweest. Zo zie je maar, die 5 maanden van ons stelt niets voor.

Bij een klein dorpje kopen we onder veel belangstelling koeken en fruit op de markt. Het valt niet mee om uit te leggen waar we vandaan komen. Maar uiteindelijk snappen ze het en weten dan meteen te gebaren “land van het voetballen”.

16 jan. Naar Kunming 90 km. Ook vandaag boffen we weer, met een zonnige dag. Van de routebeschrijving klopt weinig, dus is het zoeken geblazen. Gelukkig komen we uiteindelijk toch goed aan. Onderweg ontmoeten we alweer 2 fietsers, een jong Russisch stel, dat al 5 maanden onderweg is met tent en hun hele hebben en houden, want ze willen niet meer terug naar Rusland. Ze zijn van plan om bijv. in Vietnam of Thailand werk te zoeken als gids of op een duikschool; erg dapper!. Als we aankomen in Kunming moeten we nog zoeken naar het aanbevolen Camellia hotel dat verhuisd is. De nieuwe locatie is absoluut deprimerend en aftands. Dus gaan we op zoek naar een ander hotel. Het valt niet mee om iets te vinden dat ons bevalt en internet heeft. Uiteindelijk nemen we een duur hotel omdat het al erg laat is geworden. We verheugen ons al op een goed ontbijt maar dat valt tegen. Geen brood, koffie of ei, maar alleen Chinees. Daar passen we maar voor.Er wordt opvallend veel getrouwd in China. Bij veel van de grote hotels zijn er bruiloften aan de gang, bij sommige hotels wel 2 of 3 tegelijk. Onze fietsroute door China zit er nu al op, terwijl we nog ruim 2 weken over hebben. Toch wel een raar idee, dat we nu in principe niet meer verder trekken. De route naar de Tijgerkloof willen we misschien met de bus gaan doen.

17 jan. Kunming. Vanmorgen de website bijgewerkt en nog wat hotels bekeken op internet. Uitgecheckt en op zoek naar een goedkoper hotel met internet. Nadat we de hele stad zo ongeveer doorgefietst hebben vinden we uiteindelijk iets betaalbaars, maar het internet is er zo traag dat je nauwelijks een site kunt openen. Kunming is een heel grote en moderne stad, met prachtige winkels en hoge gebouwen. De stad ligt op 1891 meter hoogte, dus vandaar dat vele klimmen.

18 jan. Kunming ’s Morgens een 8 daagse tour geboekt bij Mr. Chen. We gaan vanaf zondag richting Dali, Liang, de Tijgerkloof , Shangri-La en de Tibetaanse grens. We hebben een auto met chauffeur, die ons overal naartoe brengt. Van ons plan om dit met het openbaar vervoer te doen zijn we maar afgestapt, omdat dat toch wel erg lastig wordt. De rest van de dag hebben we rondgewandeld in de stad. Het is prachtig weer vandaag. We bezoeken een leuke tempel de Yuantong Si en het Cuihu Park aan het meer. Het is er gezellig druk door het mooie weer. We vinden zelfs een terrasje in de zon. ’s Avonds weer het centrum in; ook dan is het weer gezellig druk in de stad. Je kijkt je ogen uit, zoveel moderne grote winkels en gigantische winkelcentra met de meest luxe artikelen. Er zijn hier ook opvallend veel grote en schitterende “trouw”winkels, waar a.s. bruidsparen hun hele bruiloft kunnen regelen en alles kunnen kopen. Alles is hier supernetjes, en mooi aangeplant, al zie je wel veel zwervers en bedelaars op straat. In het voetgangersgebied zijn ook enkele waterpartijen. Eentje daarvan zit boordevol kleine goudvisjes. Als we staan te kijken valt een jochie van een jaar of vier pardoes voorover met zijn gezicht in de vijver. Helemaal beduusd klimt hij er weer uit. Hij is kletsnat maar houdt zich flink.

19 jan. Kunming 30 km. Naar de Western Hills gefietst in de buurt van Kunming zonder bagage. Het is wel erg druk, maar er zijn bijna overal aparte fietsstroken. Toch is het wel opletten, want de scooters zijn allemaal electrisch, zodat je ze amper hoort. Bovendien worden de stroken ook gebruikt door voetgangers en auto’s en die trekken zich niets aan van de rest van het verkeer. Onderweg kwamen we langs de boulevard bij het meer. We rijden er in een file van allemaal trouwauto’s. De boulevard is een geliefde plek voor bruidsparen om foto’s te maken, vanwege de vele meeuwen die er vliegen. Ik denk Jdat er wel zo’n 12 bruidsparen waren vanmiddag, met vaak prachtig versierde limousines. Jammer genoeg waren we eigenlijk te laat bij de Western Hills om er nog rond te wandelen, want we moesten om 5 uur alweer terug met de kabelbaan. Misschien kunnen we er na volgende week nog een keer terug gaan. Omdat het al laat is als we terug zijn blijven in de stad eten. Deze keer maken we een rondje bij de vele eetstalletjes en wijzen aan wat we willen.

20 jan. Dali Om 8.30 uur vertrekken we met minibus naar Dali voor onze tour. Het is wel lekker comfortabel reizen zo met een grote auto alleen voor ons zelf. De wegen hier zijn erg goed en meestal bovengronds met veel fly-overs. Onze chauffeur spreekt een beetje Engels maar dat gaat redelijk. Na een tussenstop voor de lunch arriveren we zo’n 5 uur later in Dali. Eerst bezoeken we de beroemde drie Pagodes en de Chongseng tempel. De entree is behoorlijk aan de prijs (30 euro), maar het is wel de moeite waard (ook al zijn we inmiddels wel wat “tempelmoe”.

Daarna bezoeken we de lokale markt en de oude stad. Het is er gezellig druk vooral door het lekkere weer. Het lijkt wel lente. In “Foreignerstreet”, zoals ze hier de hoofdstraat noemen, wemelt het van de winkeltjes waar ze zilveren sieraden en mooie batikstoffen verkopen. Op de markt zijn weer veel Bai-vrouwen in klederdracht. Volgens de Lonely Planet is het trouwens meestal nepzilver. We hebben een mooi hotel in de buurt van de oude stad.

21 jan Lijiang. Na een ontbijt met een gekookt ei en koffie en boterhammen van ons zelf vertrekken we naar Lijiang. Eerst bezoeken we nog het Erhai-meer. Als we daar weer een forse entreeprijs moeten betalen, slaan we dit maar over en besluiten we naar het dorpje Xizhou te gaan. Daar is een markt aan de gang en het is een drukte van jewelste. De markten vervelen hier niet snel. Je kijkt je ogen uit naar wat er allemaal verhandeld wordt. Vooral grappig is de suikerspinverkoper, die van zijn fiets een suikerspinmachine heeft gemaakt. Daarna rijden we door naar Lijiang. Het is een mooie rit door de bergen van ruim 3 uur. Het schiet niet echt op en als we rond drie uur in de middag arriveren is er alleen nog tijd om de oude stad te bezoeken. Zoals in Dali is het hier gezellig druk in de kleine straatjes en we genieten van de zon die volop schijnt. Het lijkt wel lente al is het ’s avonds wel koud zonder verwarming. Het hotel is niet veel soeps en koud maar voor een nachtje is dat wel uit te houden.

22 jan. Shangri-La ’s Morgens gaan we eerst naar het dorpje Baisha, waar de Nixi minderheid woont. Het is een schilderachtig klein dorpje, waar we een mooi batik-kleed kopen. Dit is een van de dingen die hier nog traditioneel gemaakt worden. Toevallig komen we langs de praktijk van Dr. Ho, een wereldberoemde Chinese kruidendokter. Zijn zoon laat ons heel enthousiast allerlei krantenartikelen over zijn vader zien en allerlei visitekaartjes van veel Nederlanders. Ook Chris Zeegers, prinses Maxima en Jan-Peter Balkenende zijn bij hem op bezoek geweest. Hij is 91 jaar en nog kerngezond. Hij vertelt volop over zijn kruiden die hij plukt (tegenwoordig laat plukken) op de Snow Mountain. Hij smeert ons ook een kruidenmengseltje aan. Ben benieuwd of het ook werkt, maar het was sowieso leuk om even met hem te praten en binnen te kijken.

Later vervolgen we de route naar de Tijgerkloof. Een mooie diepe kloof, waar we helemaal kunnen afdalen. Volgens de legende is hier vroeger een tijger over deze kloof heen gesprongen. Daarna weer verder over de hoogvlakte van Zhongdian. Inmiddels zitten we op een hoogte van ongeveer 3300 meter en hoewel de zon weer schijnt, wordt het hoe langer hoe kouder. Ook het landschap verandert. Er groeit niet meer zoveel en we zien de eerste yaks grazen. Ook de huizen veranderen in een typisch Tibetaanse stijl. Als we aankomen in Shangri-La lopen we nog even over de plaatselijke markt, waar ook yak-boter en yak-vlees wordt verkocht. Dit vlees zie je ook overal buiten hangen om te drogen. We overnachten in een ijskoud hotel, gelukkig met een electrische deken, zodat we de hele avond alleen maar in bed kunnen liggen.

23 jan. Shangri-La We worden wakker met het ijs op de ramen en het goede nieuws is dat we nog een nacht hier in dit hotel mogen blijven. Eerst gaan we op weg naar het Songzhanling Klooster hier in de buurt. Hier wonen nog ongeveer 300 monniken. Er is een prachtige boedhistische tempel, nu in Tibetaanse stijl, dus weer helemaal anders dan de Chinese tempels die we hebben gezien. Compleet met gebedsvlaggetjes en gebedsmolens. Het is weer ijskoud, maar de zon schijnt gelukkig ook weer! Later wandelen we nog door een klein Tibetaans dorpje. De zwarte varkens, geiten en yaks lopen overal los rond. De middag brengen we door in het oude stadsdeel van Shangri-La. Ook hier veel gezellige oude straatjes met veel winkeltjes en restaurantjes. We laten ons lekker opwarmen door de zon op het pleintje. Er is hier ook een tempel met een gigantische grote gouden gebedsmolen, maar die krijgen we niet aan het draaien. Ja, en dan moeten we toch weer naar onze koude hotelkamer. Je vindt hier in China trouwens op elke hotelkamer condooms. Dat moet natuurlijk ook wel, want je mag hier nog steeds maar 1 kind krijgen. Een gids vertelde ons, dat hij graag 2 kinderen had gewild, maar dat kost je een hoge boete, en dan zou zijn vrouw haar baan verliezen. Alleen boeren mogen 2 kinderen, om later mee op het land te werken.

1. Frans en Hanny:
    25 januari 2013
    Fantastisch! Al die kleuren en indrukken..... wat zullen jullie straks om moeten schakelen als je weer terug komt in ons grijze Nederland.
    Geniet er nog lekker van en tot ziens!
  2. Jeanne:
    26 januari 2013
    Beste Liesbeth en Jan,

Twee weken niet meer fietsen, nog leuke dingen bekijken en doen.
    Geniet er van !!!
    Jullie hebben al gezellig op een terras in de zon gezeten.
    Moeten we hier nog wel een paar maanden op wachten, op het moment sneeuwt het hier behoorlijk, en het is erg koud.
    Nog een paar korte weekjes daar, en als ik niets meer hoor wens ik jullie een fijne reis terug, en zien we elkaar hopelijk weer gauw!!!!
    Deze keer niet z,n lang verhaal, onze kleinzoon Floris Pyt wordt vandaag 7 jaar, en dat moet gevierd worden !!!
    Heel veel liefs van mij.
    Jeanne.
  3. Els Schweren:
    30 januari 2013
    Jullie beginnen aan de laatste dagen van jullie avontuur. Zoals ik heb gelezen hebben jullie het nodige meegemaakt en heel veel indrukken opgedaan. Geniet nog van de laatste dagen en zorg dat je uitgerust terugkeert.
  4. Adrienne en kees:
    1 februari 2013
    Hou Jan en Liesbeth. Zit de rondrit in China er nu zo ongeveer op? Vooral dat gedeelte bij de tibetaanse grens lijkt me erg mooi....die cultuur vooral. De foto,s spreken voor zich. Ik hoorde dat jullie nog een lekker lang weekend te gaan hebben. Nu was ik wel nieuwsgierig naar jullie ideeën. Ben je al helemaal toe aan de terugreis? Of willen jullie er nog volop van genieten...en nog veel zien?? Wel bijzonder jullie tripje. Maar ik vind het wel leuk dat jullie nu weer deze kant op komen hoor. Geniet ze nog samen. Groetjes van Adrienne, kees en de rest van de family. Tot horens dan!!
  5. Harrie Ottenheijm:
    3 februari 2013
    Het ziet er allemaal weer indrukwekkend uit Jan en Liesbeth. Wij zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen. Die horen we graag t.z.t. Het loopt ten einde en daarom via deze weg een goede terugreis en wel thuis. Liesbeth en Harrie
  6. Dinie Tesselaar:
    3 februari 2013
    Dag Liesbeth en Jan,

Wat hebben jullie een geweldige reis (bijna gehad).
    Zo te lezen héél veel meegemaakt , zowel ups als douwns.
    Maar al bij al, geweldig dat jullie zoveel hebben kunnen zien en zoveel ervaringen hebben opgedaan!!!
    Liesbeth ik hoop je t.z.t. weer te zien bij de bodypump, of misschien
    hebben je voeten weer wat nodig??? Ik ben heel benieuwd hoe het is voor jullie om na zo'n lange tijd weer in het oude vertrouwde Someren te zijn. En....jullie zijn in ieder geval royaal op tijd in Nederland om de Kroning van prins Willem Alexander te kunnen volgen, met Koningin Maxima aan zijn zijde. Ik sprak gisteren iemand die al 'n hotelkamer besproken had voor 500 euro (2pers.)
    Nou zij liever dan ik, op t.v. is alles prima te zien, lekker ontspannen zitten en kijken maar.
    In ieder geval veel succes om dadelijk weer te aclimatiseren op jullie plekje in Someren. Als jullie nog onderweg zijn geniet dan nog maar van de reis en kom vooral gezond weer thuis!!!!
    Groetjes van Dinie Tesselaar