Fietsen

16 september 2012 - Pulau Pangkor, Maleisië

9 sept.

Eerst maar wat door de stad gewandeld. Het is hier behoorlijk toeristisch, en er is veel te zien. Allereerst kwamen we bij de oude Kapitan Keling moskee. Wij moesten allebei een lange jas aan en mochten naar binnen. Bleek er net een trouwerij bezig te zijn.De vader van de bruidegom kwam meteen naar ons toe om zich voor te stellen en drukte een pakje sap  en een plak cake in onze handen. Hij vond het geweldig dat wij erbij waren en wilde dat wij met het bruidspaar op de foto gingen. Dus wij poseren en er werden allerlei foto's gemaakt. Ook eentje met ons toestel, maar die is jammer genoeg niet gelukt. Maar wel leuk om zo gastvrij ontvangen te worden. Vervolgens zijn we naar een heel oude Chinese tempel geweest: Khoo Kongsi. Bij een andere Chinese tempel heb ik 2 vogeltjes vrijgelaten. Hopelijk brengt dat ons geluk. Samen met de boeddha's, geluksstenen en beschermengeltje die we hebben gekregen moet dat toch wel goedkomen denk ik. In een boeddhistische tempel de eerste kakkerlakken gezien, en even later een aantal ratten.

's Middags eens stuk gefietst over het eiland, maar dat was geen succes. Het verkeer was ontzettend druk, en er waren veel eenrichtingswegen en stoplichten.

10 sept. Naar Selama gefietst, 62 km. Het was bloedheet en de eerste helft van de route was het superdruk, Op 4 en 6 baans wegen met veel stoplichten, fietsten we in de hitte en de stank. Het valt niet mee, met ook nog eens zo'n 20 kilo bagage op je fiets. Het 2e deel van de route werd het gelukkig rustiger. We eindigen deze dag in een slecht hotel met vieze lakens, met haren en bloedvlekken erop en vieze kussens (zie foto). Gelukkig hebben wij onze eigen lakenzak meegenomen, dat ligt toch wel lekkerder.

11 sept. Naar Taiping 48 km. Mooie route langs palmplantages en jungle. Onderweg horen en zien we regelmatig aapjes in groepen bij elkaar. Mensen toeteren, zwaaien en roepen naar ons, zoals gewoonlijk in Azie. Dat toeteren is niet altijd even leuk; je schrikt je soms een ongeluk. Het is hier echt een multi-culti samenleveing van Chinezen, Maleiers en Indiërs, dus ook wat eten betreft keus genoeg. We eten onderweg meestal bij eetstalletjes, waar je voor 5 tot 10 ringit (1 ringit = € 0,25) met z'n tweeën kunt eten en drinken. Taiping wordt ook wel raintown genoemd, omdat daar de meeste regen van het land valt;  en ja hoor.... zodra we daar aankomen begint het te stortregenen. We worden op die laatste kilometers kletsnat en fietsen door diepe plassen. Op een kruising zelfs een plas van wel 50 cm diep. Later in de middag nog lekker gewandeld in het Lake Garden met heel mooie bomen en een meer (met krokodil van ongeveer 1 meter lang).

12 sept. Naar Kuala Kangsar 46 km. Een korte route met een paar flinke klimmetjes. Onderweg komen we door mooie kleine dorpjes. We eten in een stalletje langs de weg. De mensen willen alles van ons weten en zijn erg vriendelijk en goedlachs. Al vroeg zijn we bij ons hotel. Dat ligt schitterend in het Royal District. Tijd genoeg om wat rond te kijken. We bezoeken het Royal Palace van Sultan Azlan. Een mmoie collectie van zijn persoonlijke bezittingen en foto’s inclusief zijn 3 Rolls Royces.  Het Royal District is een mooie parkachtige omgeving met prachtige gebouwen, zoals moskeeën met veel goud. We fietsen de oprijlaan van een imposant gebouw op (omdat het wachthuisje bij de ingang leeg was) maar worden vervolgens toch door de portier op zijn scooter teruggefloten. We moesten direct terugkeren; dit was verboden terrein. Helaas!!!

13 sept. Naar Parit 48 km. Behoorlijk heuvelachtige route met regelmatig een klim van wel 10%. Eén keer hebben we de fiets een stuk naar boven moeten duwen, omdat het echt te zwaar was. We houden niet zo van klimmen, maar om een lekkere afdaling te kunnen maken, moet je toch echt eerst naar boven. Prachtige omgeving van jungle, palm- en rubberplantages, afgewisseld met kampungs. Fascinerend ook, al die geluiden ondereweg van vogels, apen en wie weet wat er allemaal nog meer zit. In het stadje zelf is weinig te beleven.

14 sept. Naar Palau (eiland) Pangkor 67 km. Lekker gefietst, behalve een stuk van ongeveer 12 km. Dat over een smalle slechte weg ging met kiezels en keien, tussen palmplantages door. Een geluk dat onze fietsen dit overleefd hebben. Met de ferry naar het eiland. Het is hier gezellig druk, dus blijven we hier een dagje extra, zodat we ook meteen de was kunnen laten doen. Ons hotel heeft een zwembad, dus dat houden we wel even vol hier.

1. Willem de Jong:
    16 september 2012
    ziet er goed uit
  2. Francé en Berry:
    16 september 2012
    Hoi Lies en Jan,
    We zitten hier net op ons gemakje jullie site te bekijken en genieten bijna net zo van jullie verhaal als jullie zelf.
    Geweldig dat jullie dit allemaal meemaken. En ja... die klimmetjes (we weten het als geen ander) horen er ook bij, krijg je van zelf ervaring in.
    Ga zo door met schrijven, en geniet van jullie reis.
  3. Tiny:
    17 september 2012
    Leuk verslag, mooi verwoord. Wat een contrasten; rijk arm, de Rolls Royces fietsen, het drukke stadsverkeer en de rustige natuur, zwoegend heuvel op en genietend van de afdaling. Heb je tijdens het bezoek aan de tempel nog een beetje voor ons gebeden? Ook de foto’s zijn prachtig.
    Ik wens jullie nog veel fietsplezier en bedankt voor de informatie.
    Groetjes, Tiny.
  4. Jeanne:
    Hallo Liesbeth en Jan,
    Wat houden jullie ons goed op de hoogte van deze bijzondere reis.
    De trouwerij, wat leuk dat jullie daar bij mochten zijn.
    Het bed wat minder, goed dat jullie zelf lakens meehadden.
    Weer de prachtige foto's.
    En de duifjes die vrij mochten brengen zeker geluk voor jullie.!!!!!
    Veel fiets plezier.

Even wat van deze kant, we hebben nog steeds prachtig weer in Belgié, geen 36 gr,maar goed genoeg.
    Onze kleinkinderen Tim en Pyt komen woensdag t,e,m zondag logeren, er zijn weer studiedagen op school.
    We gaan iets leuks met ze doen, en ze een beetje verwennen,daar zijn oma.s en opa.s voor.!!!!
    Liefs van mij, Jeanne.
  5. Vera:
    Hoi Tante Liesbeth en Ome Jan,
    Geen
  6. Vera:
    Hoi Tante Liesbeth en Ome Jan,
    Geen mogelijkheid gehad om jullie nog een goede reis te wensen, dus bij deze: een goede reis namens Erik en mij!
    Mooie verhalen tot nu toe, maar waarschijnlijk is dit nog maar een heel klein gedeelte van wat jullie allemaal nog meer mee gaan maken.
    Geniet van alles wat jullie zien en meemaken!
    Groetjes Vera
  7. Martin:
    19 september 2012
    Prachtig die verhalen en die sfeer foto's. Ga zo door ik blijf jullie volgen. Veel plezier, samen verder.
    Martin
  8. Gerardine:
    20 september 2012
    Hoi Jan en Liesbeth,
    Wat een leuke verhalen en foto's van jullie reis. Zijn de schoentjes meegegaan of toch maar thuis gelaten? Ik wens jullie alle goeds en geniet er lekker van!
    Groetjes Gerardine de Bont.
  9. Richard:
    24 september 2012
    Hallo Liesbeth & Jan,
    Leuk te lezen! De kop is er af, ups en downs, precies zoals het hoort. Geniet van deze speciale tijd.
    Groeten Richard (van woCom)
  10. Peter v.d. Vorst:
    24 september 2012
    Wij genieten mee met jullie verhalen en ook de indrukken van het land. Vooral rustig doorgaan met fietsen. Benieuwd hoe het verder gaat allemaal. Groeten van Anne-Carine en Peter