Naar Melakka

25 september 2012 - Malakka, Maleisië

15 sept. Het is een nationale feestdag vandaag, en ons hele hotel zit vol moslims. Wij zijn de enige niet-moslims. Overdag zit het zwembad vol met mensen die met hun kleren aan zwemmen en ’s avonds is er een moslimfeest. Wij zijn de enige buitenbeentjes.

16 sept. Naar Teluk Intan 75 km. Over drukke 2 en 4 baanswegen (weg 5) gefietst. Wij moeten dan over het randje langs de weg fietsen en soms is er een vluchtstrook, waar we kunnen fietsen. Je wordt regelmatig weggeblazen door vrachtwagens en wordt misselijk van de hitte en de stank. Kortom een shit-dag. In het stadje staat een mooie scheve Chinese watertoren uit 1883. Net de toren van Pisa!

17 sept. Naar Sungai Besar 54 km. Dit is een aardig klein vissersdorpje. Gelukkig ging de tocht vandaag over wat rustiger wegen. Het is wel jammer dat we voornamelijk langs palm- rubber- en rietsuikerplantages fietsen. Van de oorspronkelijke natuur is niet meer zoveel overgebleven. ’s Avonds zien we toevallig vanaf het balkon van het hotel een Chinese optocht langskomen. De Chinese inwoners hadden allemaal offertafeltjes buiten gezet. Regelmatig werd er dan vanuit de optocht met veel bombarie en kabaal zo’n offertafel gezegend.

18 sept. Naar Kuala Selangor 70 km. Een mooie afwisselende route over meestal rustige wegen en enkele kilometers over gravel. We fietsen dan vlak langs de zee en mangrovewoud. Het lijkt vandaag nog heter dan anders; wel zo’n 35 graden. Het is hier gewoon altijd heet of bloedheet en klam. Vaak een beetje heiig. Tijdens het wandelen in het dorp komen we bizondere silver leaf apen tegen, met oranje baby-aapjes. Ook zien we plotseling een gigantisch grote dikke varaan van wel 1,5 tot 2 m. groot aan de kant van de weg. Als hij ons in de gaten heeft is hij jammer genoeg direct weg. ’s Avonds hebben we een boottochtje door het Kelip-Kelip natuurgebied waar wel duizenden vuurvliegjes in de struiken zitten. Het lijkt wel kerstmis.

19 sept. Naar Klang 50 km. Alweer zo’n superhete vochtige dag. Eerst gaan we nog even naar de resten van een oud Hollands fort kijken, maar het leukste om te zien zijn toch de aapjes die er weer zitten. Klang is een grote drukke stad. We hebben er door de wijk Little India gewandeld en de heerlijke geuren van kruiden en wierook opgesnoven. Verder zie je er ontzettend veel bling-bling en vrolijke kleuren. Lekker gegeten in de Pizza Hut, dat is weer eens wat anders, dan de hele dag rijst eten. We hebben een mooi hotel op de 17e verdieping met vrij uitzicht over de stad.

20 sept. Met de trein naar de Batu Caves geweest. Dit is een grot van 400 m. lang en 100 m. hoog met een hindoetempel. Ze wordt bewaakt door een gigantisch gouden beeld van Murga van 43 m. hoog. Via een trap van 272 treden kun je er komen. Jaarlijks in januari wordt daar het Thaipusamfeest gevierd. Daar heb ik eens een documentaire van gezien. Er zijn dan optochten van Hindoes die aan zelfkastijding doen, naar deze tempel. Ze zijn dan in trance en steken pinnen en haken door hun wang of lichaam en trekken zware gevaartes met zich mee,  om de goden gunstig te stemmen. Erg akelig om te zien. Gelukkig zijn er nu alleen toeristen en apen.

21 sept. Naar Morib 56 km. Groot deel weer over weg 5 gefietst en een deel over gravel. We zien nog een paar keer levende grote hagedissen bij het slootje langs de weg. We hebben ze wel vaker gezien, maar dan platgereden op straat. In Morib zelf is niks te beleven. Er is één restaurantje, waar we dus wel moeten eten. ’s Nachts hevig onweer en ’s morgens een hele grote kakkerlak op de grond naast ons bed. IEKSSSS!!!

22 sept. Naar Port Dickson 68 km. Afwisselende route, gedeeltelijk over weg 5, die nu een stuk rustiger is, en gedeeltelijk over kleine mooie weggetjes gaat. We moeten weer met een pontje de rivier over en fietsen weer langs mangrovewoud. Alleen jammer dat men dan net de mooie plekjes uitkiest om er een kleine vuilstort van te maken. Port Dickson is een badplaats aan het strand. Vanwege het weekend is het er erg druk met allemaal binnenlandse toeristen, en zijn de hotels erg duur. ’s Avonds gegeten bij een Oostenrijker (Tino’s pizza) die hier 30 jaar geleden als backpacker is gestrand. Jammer genoeg nergens bier te krijgen.

23 sept. Naar Melakka 82 km. Wat een lange rit ! Smoorheet en over een heuvelachtige weg. Wel weer mooi de stukken langs de zee. De stranden zien er wel heel anders uit dan bij ons; hier zijn de badgasten gewoon aangekleed. Niemand met een bikini of badpak te bespeuren. Je merkt wel goed dat hier meer toeristen komen. Langs de kust barst het van de hotels en chalets. Onderweg hebben we de Durian geproefd (een grote vrucht die ontzettend stinkt) die hier de king of fruits wordt genoemd. In veel hotels is het verboden om ze mee naar binnen te nemen. Wij vinden het  toch  niet echt lekker! Sommige stukken gaan weer over de drukke weg 5, wat niet onze favoriet is. Na wat zoeken hebben we een leuk en gezellig guesthouse gevonden. Het ligt midden in koloniaal district met een Jonkerstreet en een Heerenstraat uit de tijd dat de VOC hier actief was. De mensen van het guesthouse zijn erg aardig en behulpzaam. Ze hebben zelfs voor ons de was gedaan. Er is een gezamenlijke woonkamer en keuken waar je zelf je ontbijt kunt klaarmaken. Het enige “nadeel” is dat je steeds je slippers uit moet doen als je naar binnen gaat. ’s Avonds de drukke nightmarket bezocht met allemaal stalletjes met allerlei locale lekkernijen.

24 sept. Melakka  Dit is echt een heel gezellige en mooie stad. Veel oude koloniale huizen uit de Nederlandse en Portugese tijd. De Dutch Heritage tour gewandeld door de stad. Hier zijn nog veel gebouwen of restanten te zien uit de VOC tijd. Er zijn hier ook veel buitenlandse toeristen. Een gezellig cafeetje gevonden in de stad. Later in de middag geprobeerd om de ketting van de fiets op te spannen. De bout zat zo vast dat de inbussleutel brak. Gelukkig was er een behulpzame fietsenmaker in de stad. Wat fietst het lekker licht, zo zonder bagage!!

1. Hendrik en gerry bierlee:
    25 september 2012
    Beste Jan en Liesbeth, wat een verhalen, wat een prachtige foto's, wat een avontuur.
    Wij wensen jullie enorm veel plezier en geniet van alles wat op jullie pad komt.
    groetjes uit Someren
  2. Wilma Veltman:
    26 september 2012
    Hallo Jan en Liesbeth.
    Mooie foto's. Ben niet echt jaloers als ik lees in wat voor weersomstandigheden jullie moeten fietsen en over de wegen nog maar te zwijgen. pffff.........flink afzien denk ik! Maar mooie ervaring en je ziet natuurlijk wel ontzettend veel.
    Veel plezier nog. We blijven jullie volgen! groetjes.
  3. Tiny:
    27 september 2012
    Melakka, ja een heel andere cultuur. Dit gedeelte van de reis is afzien en genieten. De plaatselijke badgasten bieden weinig tot geen natuurschoon en misschien denken jullie aan de melodie “tra-la-la-lie-tra-la-la-la”, maar de duiven zitten niet op het dak, maar op de fiets. Bedankt voor het reisverslag en de prachtige foto’s. Houd de ketting op spanning en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes, Tiny.
  4. Ineke Bevers:
    27 september 2012
    Hoi Jan en Liesbeth, wat leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Een momentje pauze met een kopje thee erbij...
    Dank voor een blik in jullie huidige avontuur.
    Al zoveel meegemaakt en nog zoveel voor de boeg.
    Geniet ervan!
    groetjes,
    Ineke
  5. Jeanne:
    28 september 2012
    Hoi Liesbeth en Jan,
    Wat een verhalen,en weer prachtige foto's,maar die kakkerlak naast je bed is minder leuk,ik zie dan toch liever Tiny naast me liggen.
    Jullie hadden het 23 Sept,smoorheet zoals je schreef, wij waren in Eindhoven op Lianne verjaardag, en wij moesten binnen zitten vanwege een beetje regen en harde wind.
    Kunnen jullie het warme weer wel verdragen??
    Met zoveel km. per dag .
    Is het niet gevaarlijk fietsen op die drukke wegen.??
    En dan met kleren aan zwemmen, ze gunnen Jan ook niets.!!
    Wel gezellig dat jullie een Moslimfeest mochten meemaken.
    Jullie hadden een keer een shitdag, maar wij hebben ook wel eens een dag die minder leuk is.
    Ik wens jullie weer veel fietsplezier, en kijk weer uit naar jullie volgend verslag.
    Liefs Jeanne.
  6. Marcel en Angela Klaus:
    30 september 2012
    Lieve Jan en Liesbeth,
    Leuk om te zien dat het met jullie goed gaat.
    Wat een leuke verhalen en mooie foto's.
    Hier in de straat is alles rustig.
    Geniet nog van jullie reis en we blijven jullie volgen.
    Groetjes Marcel, Angela, Tom en Anne Klaus.
  7. Toine Aerts:
    2 oktober 2012
    Hallo Jan en Liesbeth.
    Een hele levenservaring weer voor jullie. Petje af en blij te lezen dat jullie er voor het overgrote deel echt van genieten. In het Somerse gaat alles rustig zijn gangetje. Geniet verder nog van de reis en kom er zonder verdere kleerscheuren doorheen.
    Groetjes
    Thea en Toine
  8. Joke Laurens Janse:
    3 oktober 2012
    Hallo Liesbeth en Jan,
    Vanmorgen de begroting doorgeworsteld, nu even tijd voor ontspanning. En wat doe je dan, dan ga je naar jullie reisblog. Het is de eerste keer dat ik hier ben, maar wat ontzettend leuk! Mooie foto's, leuke verhalen en dit is nog maar het begin! Ik heb de site toegevoegd aan mijn favorieten, zodat ik vanaf nu wat vaker bij jullie 'te gast' zal zijn. Heel veel plezier!
    Groeten, Joke
  9. Pieter:
    3 oktober 2012
    Ha die Jan en Liesbeth
    Nou, nou wat een mooie dagelijkse verhalen. Kijk regelmatig op de site. Geweldig/ op de hitte ben ik niet jaloers. 'Ontzettend leuk om naar de fotos te kijken. Kom net van de gemeente af//gesprek over opleidingen. Hier alles zijn gangetje. Heel veel groeten. Houden contact. Heel veel groeten Pieter / Marja
  10. Buck:
    5 oktober 2012
    Hallo Jan en Lies. De vrijdagmiddag borrel in Centraal heeft inmiddels plaats gemaakt voor een borrel thuis waarbij ik via jullie site toch alle verhalen kan volgen. Proost en veel plezier.